Dziecko z dysfunkcją wrodzoną w tradycyjnej społeczności wiejskiej – perspektywa antropologii kultury
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2024.24.01Słowa kluczowe:
dziecko, wada wrodzona, antropologia kultury, podejście tradycyjne społeczności wiejskiejAbstrakt
Artykuł ma charakter przeglądowy. Zaprezentowano w nim różnorodność studiów antropologii kulturowej nad kwestiami niepełnosprawności. Kolejno ukazano wizję dziecka z wadą wrodzoną w wiejskich społecznościach tradycyjnych ze wskazaniem zasadniczych rysów charakterystycznych dla tej epoki. Przedstawiono uwarunkowania i zróżnicowanie poglądów i praktyk w zależności od poziomu zaawansowania cywilizacyjnego społeczeństw.
Pobrania
Bibliografia
Baranowski B. (1981) W kręgu upiorów i wilkołaków. Demonologia słowiańska, Wyd. Replika, Warszawa
Bauman Z. (2011), 44 listy ze świata płynnej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Brauner A. i F. (1993). Dziecko zagubione w rzeczywistości. Historia autyzmu od czasów baśni o wróżkach (przeł. T. Gałkowski). Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Benedyktynowicz Z. (2000) Portrety „obcego’. Od stereotypu do symbolu, Wyd. UJ, Kraków
Buss D.M. (2001), Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka. Najnowsze koncepcje, tłum. M. Orski, GWP, Gdańsk.
Douglas M .(1966) Czystość i zmaza. Analiza pojęć nieczystości i tabu,PIW, Warszawa
Frazier J.G.(1962): Złota gałąź ,PIW ,Warszawa
Frąckiewicz L.(1999): Postawy wobec niepełnosprawności ,Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego ,Katowice
Giraud R. (1991): Kozioł ofiarny , tłum. M. Goszczyńska, Łódź
Grzesiak H., (2011/12) Kulturowe aspekty niepełnosprawności, [w:] D.M. Piekut-Brodzka
(red.), Zrozumieć odmienność, Wyd. ChAT, Warszawa
Ingstad B. I Whyte M.(1994) Culture i Disability ,University of California , Los Angeles
Jarosz E.(2015) Przemoc w wychowaniu .Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. MIĘDZY PRAWNYM ZAKAZEM A SPOŁECZNĄ AKCEPTACJĄ , Biuro Rzecznika Praw Dziecka Warszawa
Jarret Ch. (2017) Mózg. 41 największych mitów,Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa
Jurczyk M. Przemoc seksualna wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną– wymiary i oblicza, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 34/2019
Kalniuk T. Mityczni obcy. Dzieci i starcy w polskiej kulturze ludowej przełomu XIX i XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Kiryluk A. (2005)Polski Rejestr Wrodzonych Wad Rozwojowych jako źródło danych do badań epidemiologicznych, etiologicznych i planowania opieki medycznej,Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań
Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Kowalski P. (1998) Leksykon świata.Omen, przesąd, znaczenie, PWN, Warszawa
Latos –Bielenska Latos‐Bieleńska A. (2009), Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w praktyce lekarza rodzinnego , “Family Medicine & Primary Care Review ” , 11, 3, s. 685‐690.
Lechowska A. (2008) Przemoc seksualna wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, w: Dziecko krzywdzone, nr 1(22) 2008
Lerner M.J.(1980) The Belief in a Just World; A Fundamental Delusion, Plenum ,New York ,
Modrzewski J.(2004) Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Wyd. Naukowe UAM, Poznań
Nowicka E., (1991) Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej. Warszawa: PWN, 1991.
Nicolaisen I.(1986) Persons and Nonpersons : Disability and Persons among the Punan Bahof Central Borneo. In: Ingstad and Whyte :Culture.
Nowina-Sroczyńska E. (1997). Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne
o magicznych dzieciach. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Paluch A. (1995) Etnologiczny atlas ludzkiego ciała i chorób, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
Perzanowski A. (2010) Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Piotrowki R. (2018) Lęk przed dysharmonią w polskiej kulturze ludowej w XIX i na początku XX wieku na przykładzie wierzeń o podmienionych dzieciach, Literatura Ludowa 62(1):39
Russel S., (2011) Głód. Historia nienaturalna, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa
Scheper – Hughes N. (1992) Death without Weeping :The Violence of Everyday Life in Brazil, Berekeley, Los Angeles, University of California Press
Siemaszko A. (1994) Granice tolerancji.O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN,Warszawa
Staręga A.(2003) Przemoc wobec osób niepełnosprawnych, w: Niebieska Linia Numer: 4
Stradford B.(1993) Zespół Downa, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, PZWL, Warszawa
Sumner G. (1995) Naturalne sposoby postępowania w gromadzie ,PWN, Warszawa
Swienko H, ,(1983) Magia w życiu człowieka. ,PIW, Warszawa .
Szpak E. (2018) , „Chory człowiek jest wtedy jak coś go boli” ,, Rocznik Antropologii Historii”, Instytut Historii PAN nr 1(2), ss. 231–250
Sztompka P. (2002)Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak, 2002.
Wróblewska V. (2014), „Od potworów do znaków pustych”. Ludowe demony w polskiej literaturze dla dzieci, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014
Wright B.(1965) Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa, PWN, Warszawa
Zadurska O. (2017) Ludowy wizerunek dzieci kalekich i jego społeczne konsekwencje, w: Literaria Coeprnicana, 3(23),Toruń
Zając P. (2004). O zaświatach niedalekich i cudach nienadzwyczajnych.
„Nadprzyrodzone” w kulturze ludowej na przykładzie Huculszczyzny. Kraków: Zakład
Wydawniczy „NOMOS”.
Znaniecki F. (1976). Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój (przeł. J. Szacki).
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zola I.K. (1993), Depiction of disability – metaphor, message and medium in the media, a research and political agenda, „Social Science Journal” no. 22, s. 5–17.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.