A child with a congenital defect in traditional village community from the perspective of cultural anthropology
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2024.24.01Keywords:
child, cogenital defect, cultural anthropology, traditional village communityAbstract
This article is of a review nature. It shows the diversity of cultural anthropology studies on disability issues. The vision of a child with a congenital defect was presented in traditional and contemporary rural communities. Conditions and differentiation of views and practices were indicated depending on the level of civilisation advancement of societies.
Downloads
References
Baranowski B. (1981) W kręgu upiorów i wilkołaków. Demonologia słowiańska, Wyd. Replika, Warszawa
Bauman Z. (2011), 44 listy ze świata płynnej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Brauner A. i F. (1993). Dziecko zagubione w rzeczywistości. Historia autyzmu od czasów baśni o wróżkach (przeł. T. Gałkowski). Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Benedyktynowicz Z. (2000) Portrety „obcego’. Od stereotypu do symbolu, Wyd. UJ, Kraków
Buss D.M. (2001), Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka. Najnowsze koncepcje, tłum. M. Orski, GWP, Gdańsk.
Douglas M .(1966) Czystość i zmaza. Analiza pojęć nieczystości i tabu,PIW, Warszawa
Frazier J.G.(1962): Złota gałąź ,PIW ,Warszawa
Frąckiewicz L.(1999): Postawy wobec niepełnosprawności ,Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego ,Katowice
Giraud R. (1991): Kozioł ofiarny , tłum. M. Goszczyńska, Łódź
Grzesiak H., (2011/12) Kulturowe aspekty niepełnosprawności, [w:] D.M. Piekut-Brodzka
(red.), Zrozumieć odmienność, Wyd. ChAT, Warszawa
Ingstad B. I Whyte M.(1994) Culture i Disability ,University of California , Los Angeles
Jarosz E.(2015) Przemoc w wychowaniu .Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. MIĘDZY PRAWNYM ZAKAZEM A SPOŁECZNĄ AKCEPTACJĄ , Biuro Rzecznika Praw Dziecka Warszawa
Jarret Ch. (2017) Mózg. 41 największych mitów,Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa
Jurczyk M. Przemoc seksualna wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną– wymiary i oblicza, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 34/2019
Kalniuk T. Mityczni obcy. Dzieci i starcy w polskiej kulturze ludowej przełomu XIX i XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
Kiryluk A. (2005)Polski Rejestr Wrodzonych Wad Rozwojowych jako źródło danych do badań epidemiologicznych, etiologicznych i planowania opieki medycznej,Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań
Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Kowalski P. (1998) Leksykon świata.Omen, przesąd, znaczenie, PWN, Warszawa
Latos –Bielenska Latos‐Bieleńska A. (2009), Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w praktyce lekarza rodzinnego , “Family Medicine & Primary Care Review ” , 11, 3, s. 685‐690.
Lechowska A. (2008) Przemoc seksualna wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, w: Dziecko krzywdzone, nr 1(22) 2008
Lerner M.J.(1980) The Belief in a Just World; A Fundamental Delusion, Plenum ,New York ,
Modrzewski J.(2004) Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Wyd. Naukowe UAM, Poznań
Nowicka E., (1991) Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej. Warszawa: PWN, 1991.
Nicolaisen I.(1986) Persons and Nonpersons : Disability and Persons among the Punan Bahof Central Borneo. In: Ingstad and Whyte :Culture.
Nowina-Sroczyńska E. (1997). Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne
o magicznych dzieciach. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Paluch A. (1995) Etnologiczny atlas ludzkiego ciała i chorób, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
Perzanowski A. (2010) Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Piotrowki R. (2018) Lęk przed dysharmonią w polskiej kulturze ludowej w XIX i na początku XX wieku na przykładzie wierzeń o podmienionych dzieciach, Literatura Ludowa 62(1):39
Russel S., (2011) Głód. Historia nienaturalna, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa
Scheper – Hughes N. (1992) Death without Weeping :The Violence of Everyday Life in Brazil, Berekeley, Los Angeles, University of California Press
Siemaszko A. (1994) Granice tolerancji.O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN,Warszawa
Staręga A.(2003) Przemoc wobec osób niepełnosprawnych, w: Niebieska Linia Numer: 4
Stradford B.(1993) Zespół Downa, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, PZWL, Warszawa
Sumner G. (1995) Naturalne sposoby postępowania w gromadzie ,PWN, Warszawa
Swienko H, ,(1983) Magia w życiu człowieka. ,PIW, Warszawa .
Szpak E. (2018) , „Chory człowiek jest wtedy jak coś go boli” ,, Rocznik Antropologii Historii”, Instytut Historii PAN nr 1(2), ss. 231–250
Sztompka P. (2002)Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak, 2002.
Wróblewska V. (2014), „Od potworów do znaków pustych”. Ludowe demony w polskiej literaturze dla dzieci, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014
Wright B.(1965) Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa, PWN, Warszawa
Zadurska O. (2017) Ludowy wizerunek dzieci kalekich i jego społeczne konsekwencje, w: Literaria Coeprnicana, 3(23),Toruń
Zając P. (2004). O zaświatach niedalekich i cudach nienadzwyczajnych.
„Nadprzyrodzone” w kulturze ludowej na przykładzie Huculszczyzny. Kraków: Zakład
Wydawniczy „NOMOS”.
Znaniecki F. (1976). Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój (przeł. J. Szacki).
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zola I.K. (1993), Depiction of disability – metaphor, message and medium in the media, a research and political agenda, „Social Science Journal” no. 22, s. 5–17.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Disabled Student. Sketches and Theses
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.