A child with a congenital defect in traditional village community from the perspective of cultural anthropology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34739/sn.2024.24.01

Keywords:

child, cogenital defect, cultural anthropology, traditional village community

Abstract

This article is of a review nature. It shows the diversity of cultural anthropology studies on disability issues. The vision of a child with a congenital defect was presented in traditional and contemporary rural communities. Conditions and differentiation of views and practices were indicated depending on the level of civilisation advancement of societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baranowski B. (1981) W kręgu upiorów i wilkołaków. Demonologia słowiańska, Wyd. Replika, Warszawa

Bauman Z. (2011), 44 listy ze świata płynnej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Brauner A. i F. (1993). Dziecko zagubione w rzeczywistości. Historia autyzmu od czasów baśni o wróżkach (przeł. T. Gałkowski). Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

Benedyktynowicz Z. (2000) Portrety „obcego’. Od stereotypu do symbolu, Wyd. UJ, Kraków

Buss D.M. (2001), Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowania człowieka. Najnowsze koncepcje, tłum. M. Orski, GWP, Gdańsk.

Douglas M .(1966) Czystość i zmaza. Analiza pojęć nieczystości i tabu,PIW, Warszawa

Frazier J.G.(1962): Złota gałąź ,PIW ,Warszawa

Frąckiewicz L.(1999): Postawy wobec niepełnosprawności ,Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego ,Katowice

Giraud R. (1991): Kozioł ofiarny , tłum. M. Goszczyńska, Łódź

Grzesiak H., (2011/12) Kulturowe aspekty niepełnosprawności, [w:] D.M. Piekut-Brodzka

(red.), Zrozumieć odmienność, Wyd. ChAT, Warszawa

Ingstad B. I Whyte M.(1994) Culture i Disability ,University of California , Los Angeles

Jarosz E.(2015) Przemoc w wychowaniu .Monitoring Rzecznika Praw Dziecka. MIĘDZY PRAWNYM ZAKAZEM A SPOŁECZNĄ AKCEPTACJĄ , Biuro Rzecznika Praw Dziecka Warszawa

Jarret Ch. (2017) Mózg. 41 największych mitów,Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa

Jurczyk M. Przemoc seksualna wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną– wymiary i oblicza, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 34/2019

Kalniuk T. Mityczni obcy. Dzieci i starcy w polskiej kulturze ludowej przełomu XIX i XX wieku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Kiryluk A. (2005)Polski Rejestr Wrodzonych Wad Rozwojowych jako źródło danych do badań epidemiologicznych, etiologicznych i planowania opieki medycznej,Ośrodek Wydawnictw Naukowych, Poznań

Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

Kowalski P. (1998) Leksykon świata.Omen, przesąd, znaczenie, PWN, Warszawa

Latos –Bielenska Latos‐Bieleńska A. (2009), Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w praktyce lekarza rodzinnego , “Family Medicine & Primary Care Review ” , 11, 3, s. 685‐690.

Lechowska A. (2008) Przemoc seksualna wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, w: Dziecko krzywdzone, nr 1(22) 2008

Lerner M.J.(1980) The Belief in a Just World; A Fundamental Delusion, Plenum ,New York ,

Modrzewski J.(2004) Socjalizacja i uczestnictwo społeczne. Studium socjopedagogiczne, Wyd. Naukowe UAM, Poznań

Nowicka E., (1991) Świat człowieka – świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej. Warszawa: PWN, 1991.

Nicolaisen I.(1986) Persons and Nonpersons : Disability and Persons among the Punan Bahof Central Borneo. In: Ingstad and Whyte :Culture.

Nowina-Sroczyńska E. (1997). Przezroczyste ramiona ojca. Studium etnologiczne

o magicznych dzieciach. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Paluch A. (1995) Etnologiczny atlas ludzkiego ciała i chorób, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław

Perzanowski A. (2010) Odmieńcy. Antropologiczne studium dewiacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa

Piotrowki R. (2018) Lęk przed dysharmonią w polskiej kulturze ludowej w XIX i na początku XX wieku na przykładzie wierzeń o podmienionych dzieciach, Literatura Ludowa 62(1):39

Russel S., (2011) Głód. Historia nienaturalna, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa

Scheper – Hughes N. (1992) Death without Weeping :The Violence of Everyday Life in Brazil, Berekeley, Los Angeles, University of California Press

Siemaszko A. (1994) Granice tolerancji.O teoriach zachowań dewiacyjnych, PWN,Warszawa

Staręga A.(2003) Przemoc wobec osób niepełnosprawnych, w: Niebieska Linia Numer: 4

Stradford B.(1993) Zespół Downa, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, PZWL, Warszawa

Sumner G. (1995) Naturalne sposoby postępowania w gromadzie ,PWN, Warszawa

Swienko H, ,(1983) Magia w życiu człowieka. ,PIW, Warszawa .

Szpak E. (2018) , „Chory człowiek jest wtedy jak coś go boli” ,, Rocznik Antropologii Historii”, Instytut Historii PAN nr 1(2), ss. 231–250

Sztompka P. (2002)Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak, 2002.

Wróblewska V. (2014), „Od potworów do znaków pustych”. Ludowe demony w polskiej literaturze dla dzieci, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014

Wright B.(1965) Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa, PWN, Warszawa

Zadurska O. (2017) Ludowy wizerunek dzieci kalekich i jego społeczne konsekwencje, w: Literaria Coeprnicana, 3(23),Toruń

Zając P. (2004). O zaświatach niedalekich i cudach nienadzwyczajnych.

„Nadprzyrodzone” w kulturze ludowej na przykładzie Huculszczyzny. Kraków: Zakład

Wydawniczy „NOMOS”.

Znaniecki F. (1976). Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój (przeł. J. Szacki).

Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Zola I.K. (1993), Depiction of disability – metaphor, message and medium in the media, a research and political agenda, „Social Science Journal” no. 22, s. 5–17.

Downloads

Published

09.12.2024

How to Cite

Żuraw, H. (2024). A child with a congenital defect in traditional village community from the perspective of cultural anthropology. Disabled Student. Sketches and Theses, 24(17). https://doi.org/10.34739/sn.2024.24.01