Metody pracy z osobami z niepełnosprawnościami – raport z badań pilotażowych
Słowa kluczowe:
metody pracy z dzieckiem niepełnosprawnym, metody pracy z osobami niepełnosprawnymi, edukacja inkluzyjna, współpraca ze środowiskiem rodzinnymAbstrakt
Niniejszy artykuł zawiera raport z badań pilotażowych przeprowadzonych wśród nauczycieli, pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów i terapeutów na temat ich opinii o pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z niepełnosprawnościami różnego typu. W badaniach wstępnych wzięło udział 25 osób z terenu miasta Siedlce, pracujących zarówno w placówkach typu ogólnego, specjalnego, jak i integracyjnego. Respondenci wykazują się dużą różnorodnością metod wykorzystywanych w codziennej pracy zawodowej. Wskazują na konieczność współpracy z rodzicami/rodzinami swoich podopiecznych, doceniając jednocześnie praktyczny wymiar edukacji inkluzyjnej.
Pobrania
Bibliografia
umysłowym. Dyskurs Pedagogiczny.
Bielska B. (2001). Malowanie rękami jako niekonwencjonalna forma ekspresji.
Szkoła specjalna.
Brodacka, M. (2014). Zabawy plastyczne jako forma autorehabilitacji dziecka –
na przykładzie terapii ręki. Annales Universitatis Mariae Curie-
-Skłodowska.
Burić-Sarapa K., Katušić A. (2012). Zastosowanie muzykoterapii u dzieci
z autyzmem. Terapia przez sztukę.
Doroszewska J. (1981). Pedagogika specjalna, tom I. Wrocław, Warszawa,
Kraków, Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Dykcik W. (2009). Wprowadzenie w przedmiot pedagogiki specjalnej jako
nauki. [W:] W. Dykcik, Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo
Naukowe UAM.
Dz.U. 2017, poz. 1501. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
9 sieprnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach
i placówkach.
Gładyszewska-Cylulko J. (2011). Arteterapia w pracy pedagoga. Tepretyczne
i praktyczne ujęcie terapii przez sztukę. Kraków: Oficyna Wydawnicza
Impuls.
Gołąbek-Jonak P. (2017). Edukacyjne zajęcia z udziałem psa jako metoda
wspomagająca proces uczenia się dziecka z autyzmem w wieku
szkolnym. Studium przypadku. [W:] K. Barłóg, Dziecko z autyzmem
wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Rzeszów: Wydawnictwo
Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Ippoldt L. (2003). Biblioterapia w związkach z innymi naukami. Annales
Academiae Paedagogicae Cracoviensis.
Maas V. (1998). Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do integracji
sensorycznej. Warszawa: WSiP.
Puszczałowska-Lizis E., Pilecka M. (2012). Metoda Ruchu Rozwijającego
Weroniki Sherborne a rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny
i ruchowy wychowanków domu dziecka. Fizjoterapia.
Sowa J. (1992). Udział organizacji społecznych w zaspokajaniu potrzeb
socjalnych ludzi niepełnosprawnych. [W:] A. Hulek, Kstzałcenie
i wychowanie dzieci i młodzieży niepełnosprawnej a służby socjalnezadania
pedagoga. Wrocław, Warszawa, Kraków: Zakład Narodowy
imienia Ossolińskich.
Sowa J. (2017). Proces rehabilitacji. Teoria i praktyka. Rzeszów: Wydawictwo
Oświatowe FOSZE.
Stachyra K. (2007). Efektywność muzykoterapii w rozwijaniu kompetencji
emocjonalnych studentów. Psycoterapia.
Surma B. (2012). Edukacja językowa w koncepcji pedagogicznej Marii
Montessori. Edukacja elementarna w teorii i praktyce.
Szczygieł M., Cipora K. (2014). Fałszywe przekonania na temat działania mózgu
i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji.
Edukacja.
Wałachowska M. (2010). Dydaktyka specjalna – dział pedagogiki specjalnej
i dydaktyki ogólnej. [W:] J. Głodkowska, Dydaktyka specjalna
w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki
Specjalnej.
Zacharuk T. (2008). Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej. Siedlce: Wydawnictwo
Akademii Podlaskiej.
Zakrzewska B. (1996). Trudności w czytaniu i pisaniu – modele ćwiczeń.
Warszawa: WSiP.
Zwierzchowska A. (2015). Stymulacja taktylna w usprawnianiu ruchowym
dzieci, młodzieży i dorosłych. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania
Fizycznego we Wrocławiu.