Evaluation of education of people with disabilities in Poland
Abstract
The article focuses on the changes in the education of people with disabilities in Poland. Official documents enforcing inclusion of disabled people in the educational system in Poland date back to the early independence days, when the Chief of State released a decree on the compulsory education. This act was confirmed in the Constitution of 17 March 1921. The changes implemented since then were in large part legislative, but mostly focused on the practical aspects of educating the disabled. The modern approach to the education of people with disabilities is significantly different compared to the times when the issue was tackled and solutions were initiated during the period of the French Revolution. Today, the perception of students with disabilities has changed. The educational system is inclusive and responsive to their special educational needs.
Downloads
References
Głodkowska J., 2010, W poszukiwaniu modelu edukacji włączającej, „Edukacja” nr 2.
Grzegorzewska M., 1959, Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów w Państwowym Instytucie Pedagogiki Specjalnej, Wyd. Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.
Hulek A., 1983, Badania naukowe nad osobami niepełnosprawnymi i ich znaczenie dla systemu oświatowego, w: Hulek A. (red.), Funkcja pedagogiki specjalnej w systemie oświatowo-wychowawczym, Studia Pedagogiczne XLV, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Hulek A., 1992, Ewaluacja integracyjnego systemu kształcenia dziecka niepełnosprawnego, w: Hulek A., Grochmal-Bach B., (red.), Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.
Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 roku.
Kościelska M., 1994, Integracja – szansą wychowania nowego pokolenia, w: Bogucka J., Kościelska M. (red.), Wychowanie i nauczanie integracyjne. Materiały dla nauczycieli i rodziców, Społeczne Towarzystwo Oświatowe, Warszawa.
Niewęgłowska A., Wiśniewska M., 2014, Inkluzja społeczna w Europie na przestrzeni dziejów, w: Sobczak S., B. Bocian-Waszkiewicz, A. Niewęgłowska (red.), Humanistyczne inspiracje edukacji inkluzyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce.
Zacharuk T., Marciniak-Paprocka K., 2014, Ewaluacja edukacji włączającej, w: Pytka L., T. Zacharuk, E. Jówko (red.), Inkluzja społeczna jako remedium pedagogiczne w dobie kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce.
Zacharuk T., 2011, Podstawowe założenia edukacji inkluzyjnej, „Opieka − Wychowanie − Terapia”, nr 3-4.
Zacharuk T., 2008, Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.
Zacharuk T., Bocian B., 2011, Edukacja włączająca – nowa perspektywa pedagogiczna, „Oświata Mazowiecka”, nr 2