ROLA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W KSZTAŁTOWANIU DOBROSTANU SPOŁECZNEGO STUDENTÓW

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/maj.2024.01.10

Słowa kluczowe:

dobrostan społeczny, aktywność fizyczna, studenci, kapitał społeczny, zadowolenie

Abstrakt

Aktywność fizyczna stanowi jeden z najważniejszych determinantów prozdrowotnego stylu życia. Oddziałuje pozytywnie na wiele aspektów prawidłowego funkcjonowania organizmu. Może też pozytywnie wpływać na dobrostan społeczny oraz budowanie kapitału relacyjnego. Celem badań było określenie wpływu aktywności sportowej studentów Uniwersytetu w Siedlcach na poziom ich zadowolenia z różnych aspektów relacji społecznych. Badania przeprowadzono za pomocą metody sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Objęto nimi 109 studentów. W toku badań potwierdzono hipotezę zakładającą, że istnieje związek między aktywnością fizyczną studentów a ich zadowoleniem z relacji społecznych. Badania potwierdziły, że aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na dobrostanu społeczny.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Abarca-Sos, A., Bois, J.E., Generelo, E., Julián, J.A., Zaragoza, J. (2015). Application of stages of change model to adolescents’ physical activity in relation to psychological variables. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness 55, p. 1397-1406.

Allen, J. (2021). Przywództwo wspierające dobrostan. Jak wzmocnić kapitał społeczny, Management Review Polska 7. https://mitsmr.pl/a/przywodztwo-wspierajace-dobrostan-jak-wzmocnic-kapital-spoleczny/Dr9ALSGY9 (dostęp: 15.02.2024)

Bielski J. (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Impuls.

Bourdieu, P. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bourdieu, P., Wacquant, L. (1992). An invitation to reflexive sociology. Chicago: University of Chicago Press.

Cieślińska, J. (2013). Poczucie dobrostanu i optymizmu życiowego kadry kierowniczej placówek oświatowych [Psychological well-being and optimism as components of quality of life of managers of educational institutions]. Studia Edukacyjne 27, s. 95-112.

Coleman, J.S. (1990). Foundations of social theory. Cambridge: Harvard University Press.

Czapiński, J. (2017). Psychologia szczęścia, Warszawa: PWN.

Czechowski, J. (2014). Social Opportunity For Human Development. Society And Economics 1(1), p. 7-19

Diener E., Eunkook S., Shigehiro O. (1997). Recent findings on subjective well-being. Indian Journal of Clinical Psychology 24, p. 25-41.

Dodge, R., Daly, A.P., Huyton, J., Sanders, L.D. (2012). The challenge of defining wellbeing. International Journal of Wellbeing 2(3), p. 222-235.

Hyde, A.L., Maher, J.P., Elavsky, S. (2013). Enhancing our understanding of physical activity and wellbeing with a lifespan perspective. International Journal of Wellbeing 3(1), p. 98-115. https://doi:10.5502/ijw.v3i1.6

Jaskulska, S., Jankowiak, B., Marciniak, M., Klichowski, M. (2022). Assessment of Physical Well-Being and Leisure Time of Polish Students during the COVID-19 Outbreak. International Journal of Environmental Research and Public Health 9(14). https://doi.org/10.3390/ijerph19148358.

Kaczmarek G., 2013, Kapitał społeczny osób starszych. In: P.P. Grzybowski, B. Kunach (eds.), Seniorzy w działaniu. Bydgoszcz: Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Keyes, C.L.M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly 61, p. 121-140. https://doi.org/10.2307/2787065.

Keyes, C.L.M., Waterman, M.B. (2003). Dimensions of well-being and mental health in adulthood. In: M.H. Bornstein, L. Davidson, C.L.M. Keyes, K.A. Moore (eds.), The Crosscurrents in Contemporary Psychology Series: Well-being. Positive develop-ment across the life course, p. 477-497. Mahwah: Erlbaum.

Kljajević, V., Stanković, M., Đorđević, D., Trkulja-Petković, D., Jovanović, R., Plazibat, K., Oršolić, M., Čurić, M., Sporiš, G. (2022). Physical Activity and Physical Fitness among University Students – A Systematic Review. Journal of Environmental Re-search and Public Health 19. https://doi.org/10.3390/ijerph19010158.

Kosmol, A, Morgulec-Adamowicz, N., Molik, B. (2015). Podstawowe pojęcia w adaptowanej aktywności fizycznej. In: Kosmol, A., Morgulec-Adamowicz, N., Molik, B. (eds.), Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów. Warszawa: Wyd. Lek. PZWL.

Kouhi, M.M., Asghair, A., Imanzadeh, M. (2011). The effect of aerobic exercises on body image and self-concept of Islamic Azad university's students. Journal of Applied Sciences Research 7, p. 1173-1175.

Lee, E.-J., Seo, D.-I., Lee, S.-M., Kim, J.-H. (2022). Changes in Physical Fitness among Elementary and Middle School Students in Korea before and after COVID-19. Journal of Environmental Research and Public Health 19, 11712. https://doi.org/10.3390/ijerph191811712.

Łobocki, M. (2013). Kapitał społeczny jako kategoria ekonomiczna. Studia Ekonomiczne 129, s. 80-88.

Mirski, A. (2009). Dobrostan jako kategoria społeczna i ekonomiczna, Państwo i Społeczeństwo IX 2, s. 170-189.

Motylewski, S., Poziomska-Piątkowska, E. (2006). Aktywność fizyczna w czasie wolnym studentów I roku nauki łódzkich uczelni. Kwartalnik Ortopedyczny 4, s. 280-283.

Portes, A. (1998). Social capital: Its origins and applications in modern sociology. Annual Review of Sociology 24, p. 1-24. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.1.

Putnam, R.D. (1995). Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.

Sabatini, F. (2008). Social capital and the quality of economic development. International Review for Social Sciences 61(3), p. 466-499.

Saegert, S., Winkel, G. (1998). Social capital and the revitalization of New York City’s distressed inner-city housing. Housing Policy Debate 9(1), p. 17-60.

Seligman, M.E.P. (2011). Flourish: a visionary new understanding of happiness and well-being, John Murray Press.

Shin, D.C., Johnson, D.M. (1978). Avowed happiness as an overall assessment of the quality of life. Social Indicators Research 5 (1-4), p. 475-492.

Sochocka, L., Wojtyłko, A. (2013). Aktywność fizyczna studentów studiów stacjonarnych kierunków medycznych i niemedycznych. Environmental Medicine 16(2), p. 53-58.

Stasiołek, D., Jagier, A. (2003). Aktywność ruchowa studentów medycyny. Nowiny Lekarskie 2(72), s. 140-142.

Stevens, M., Lieschke, J., Cruwys, T., Cardenas, D., Platow, M.J., Reynolds, K.J. (2021). Better together: How group-based physical activity protects against depression. Social Science & Medicine 286, 114337. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2021.114337.

Szkudlarek, P. (2017). Kapitał społeczny ludzi młodych – analiza wyników badań wśród studentów. Research Papers of Wrocław University of Economics 489, s. 393-404.

Unger, D.G., Wandersman, A. (1985). The importance of neighbors: The social, cognitive and affective components of neighboring. American Journal of Community Psychology 13, p. 139-169. https://doi.org/10.1007/BF00905726.

Ussher, M.H., Owen, C.G., Cook, D.G. (2007). The relationship between physical activity, sedentary behaviour and psychological wellbeing among adolescents. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology 42, p. 851-856. https://doi.org/10.1007/s00127-007-0232-x.

Walicka-Cypryś K., Ćwirlej, A., Kużdżał, A., Zawadzka, D. (2010). Aktywność ruchowa młodzieży z terenów wiejskich i małych miast. Young Sport Science of Ukraine 2, s. 32- 39.

Wang, K., Li, Y., Zhang, T., Luo, J. (2022). The Relationship among College Students’ Physical Exercise, Self-Efficacy, Emotional Intelligence, and Subjective Well-Being. International Journal of Environmental Research and Public Health 19, 11596. https://doi.org/10.3390/ijerph191811596.

Winiarska-Mieczan, A., Dymek, T. (2009). Ocena aktywności fizycznej wśród młodzieży akademickiej lubelskich uczelni. Medycyna Sportowa 2(6), s. 125-131.

Winiarski, R. (1995). Psychospołeczne aspekty rekreacji ruchowej. In: Piotrowska (ed.), Sport dla wszystkich, cz. II. Warszawa: H. „ZW-P Arjada”.

Woolcock, M. (1998). Social capital and economic development: toward a theoretical synthesis and policy framework. Theory and Society 27(2), p. 151-208.

Zhang, Y., Liu, J., Zhang, Y., Ke, L., Liu, R. (2022). Interactive Compensation Effects of Physical Activity and Sleep on Mental Health: A Longitudinal Panel Study among Chinese College Students during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health 19, 12323. https://doi.org/10.3390/ijerph191912323.

Pobrania

Opublikowane

2024-10-11

Jak cytować

Szarek, S., & Bombiak, E. (2024). ROLA AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ W KSZTAŁTOWANIU DOBROSTANU SPOŁECZNEGO STUDENTÓW. Management and Administration Journal, 62(1). https://doi.org/10.34739/maj.2024.01.10