Stopień niepełnosprawności intelektualnej dziecka a postawy rodzicielskie matek
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2024.24.04Słowa kluczowe:
postawy rodzicielskie matek, stopień niepełnosprawności intelektualnejAbstrakt
Celem niniejszych badań jest określenie różnic pomiędzy postawami rodzicielskimi matek a stopniem niepełnosprawności intelektualnej dziecka na podstawie badań przeprowadzonych w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Pucku oraz Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym im. Marii Grzegorzewskiej w Siedlcach. W części teoretycznej pracy została przedstawiona typologia postaw rodzicielskich oraz przegląd wybranych badań na temat postaw rodzicielskich wobec dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Natomiast w części empirycznej została przedstawiona analiza badań własnych, która skupia się na ukazaniu różnic pomiędzy postawami rodzicielskimi matek a stopniem niepełnosprawności intelektualnej ich dzieci. W dalszej kolejności można za-poznać się z wnioskami opisanych badań.
Pobrania
Bibliografia
Biernat R. (2009), Nastawienia empatyczne młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie a percepcja postaw rodzicielskich, Szkoła specjalna LXX (2)
Ćwirynkało K. Włodarczyk-Dudka M. Arciszewska A. (2015), Postawy rodziców wobec dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, Przegląd Badań Edukacyjnych, Art. nr 21
Dębska G. Strączek K. (2016), Postawy matek wobec dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym, Państwo i Społeczeństwo (XVI), nr 4
Kasprzyk H. (2001), Postawy rodzicielskie matek i ojców dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim a ich wrażliwość empatyczna, Chowanna Tom 2
Kielin J. (2013), Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot: Wydawnictwo GWP
Malina A. Suwalska-Barancewicz D. (2013), Stres i postawy rodzicielskie matek i ojców osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną, Psychologia Rozwojowa Tom 18, Numer 2
Marmola M. (2015), Relacje w małżeństwie a postawy rodziców wobec niepełnosprawnych dzieci, Kultura-Przemiany-Edukacja T. 3
Masłowska M. (2015), Postawy rodzicielskie matek a zachowania przystosowawcze dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 172, Studia Pedagogica 4
Masłowska M. Michalczyk A. (2017), Postawy ojców dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym, Roczniki Pedagogiczne Tom 9(45) numer (3)
Parchomiuk M. (2007), Rodzice dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym wobec sytuacji trudnych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, za: Gałuszka I. Ochman A. (2022)
Plopa M. (2008), Psychologia rodziny, Kraków: Wydawnictwo Impuls
Plopa M. (2008), Więzi w małżeństwie i rodzinie – metody badań, Kraków: Wydawnictwo Impuls
Serzysko-Zdanowska M. (2008), Postawy rodzicielskie wobec dzieci z upośledzeniem umysłowym, Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, Nr 8(1)
Ziemska M. (1973, 2009), Postawy rodzicielskie, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.