Interdisciplinarity of art therapy – art as an area of activity for art therapy
Abstract
The origins of art therapy are located in the sphere of practice and are associated with the use of artistic media and forms of activity in the area of art in order to improve the operations of an individual. The development of methods and forms of art therapy activities is accompanied by a weak theoretical foundation, which is the cause of many inaccuracies and misunderstandings. The article is a response to the need to develop the theory of art therapy, it attempts to systematize existing knowledge: identifies the main theoretical currents, which are the basis for practical solutions, and discusses the two parallel developing its trends - medical and educational. An important aspect of the discussion is to emphasize the importance of art in art therapy activities. The reference to actions in the educational trend, as defined by the term "art education", is an attempt to initiate a discussion on reinstating the art of the associated status in activities aimed at the subjective development.
Downloads
References
The Bristish Association of Art Therapist, What is art therapy?, http://www.baat.org/About-Art-Therapy [dostęp: 28.07.2015].
Interdyscyplinarność arteterapii – sztuka jako przestrzeń... 39 Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy
Beardsley M., 1958: Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criticism, New York.
Berger K., 2000, Potęga smaku, Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, Gdańsk.
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Szulc W., 2013, Definicje arteterapii, w: Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Rudowski T., Arteterapia: od teorii do terapii. Podręcznik przedmiotu, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Corey G., 1996, Theory and practice of counseling and psychotherapy, Brooks/Cole, Pacific Grove, CA.
Dewey J., 1975, Sztuka jako doświadczenie, Ossolineum, Wrocław.
Florczykiewicz J., 2013, Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Freud Z., 1916-17, Introductory letters on psychoanalysis (Vol. 12), Hogarth Press, London.
Freud Z., 2013, Kultura jako źródło cierpień, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Gajda J., 2006, Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa.
Gołaszewska M., 1986, Zarys estetyki, PWN Warszawa.
Hammer E.F. (Ed.), 1980, The clinical application of projective drawings, Charles C Thomas, Springfield, IL.
Ingarden R., 1966, Przeżycie – dzieło - wartość, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Józefowski E., 2012, Arteterapia w sztuce i edukacji, UAM, Poznań.
Józefowski E., 2009, Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź.
Józefowski E., Florczykiewicz J., 2011, Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce.
Józefowski E., Florczykiewicz J., 2015, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego, JAKS, Wrocław.