Interdyscyplinarność arteterapii − sztuka jako przestrzeń działania arteterapeutycznego
Abstrakt
Początki arteterapii lokują się w sferze praktyki i są związane z wykorzystywaniem środków artystycznych i form aktywności z obszaru sztuki do poprawy funkcjonowania jednostki. Rozwojowi metod i form działań arteterapeutycznych towarzyszy słaba podbudowa teoretyczna, co jest przyczyną wielu nieścisłości i nieporozumień. Artykuł jest odpowiedzią na potrzebę rozwijania teorii arteterapii, podjęto w nim próbę usystematyzowania istniejącej wiedzy: wskazano główne nurty teoretyczne, stanowiące bazę dla rozwiązań praktycznych oraz omówiono dwa równolegle rozwijające się jej nurty - medyczny i edukacyjny. Ważnym aspektem rozważań jest podkreślenie znaczenia sztuki w działaniach arteterapeutycznych. Nawiązanie do działań mieszczących się w nurcie edukacyjnym, określanych terminem „edukacja sztuką” jest próbą zainicjowania dyskusji nad przywróceniem sztuce przynależnej rangi w działaniach ukierunkowanych na rozwój podmiotowy.
Pobrania
Bibliografia
The Bristish Association of Art Therapist, What is art therapy?, http://www.baat.org/About-Art-Therapy [dostęp: 28.07.2015].
Interdyscyplinarność arteterapii – sztuka jako przestrzeń... 39 Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy
Beardsley M., 1958: Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criticism, New York.
Berger K., 2000, Potęga smaku, Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, Gdańsk.
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B., Szulc W., 2013, Definicje arteterapii, w: Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A., Rudowski T., Arteterapia: od teorii do terapii. Podręcznik przedmiotu, Wydawnictwo APS, Warszawa.
Corey G., 1996, Theory and practice of counseling and psychotherapy, Brooks/Cole, Pacific Grove, CA.
Dewey J., 1975, Sztuka jako doświadczenie, Ossolineum, Wrocław.
Florczykiewicz J., 2013, Terapia przez kreację plastyczną w resocjalizacji recydywistów penitencjarnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Freud Z., 1916-17, Introductory letters on psychoanalysis (Vol. 12), Hogarth Press, London.
Freud Z., 2013, Kultura jako źródło cierpień, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Gajda J., 2006, Pedagogika kultury w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa.
Gołaszewska M., 1986, Zarys estetyki, PWN Warszawa.
Hammer E.F. (Ed.), 1980, The clinical application of projective drawings, Charles C Thomas, Springfield, IL.
Ingarden R., 1966, Przeżycie – dzieło - wartość, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Józefowski E., 2012, Arteterapia w sztuce i edukacji, UAM, Poznań.
Józefowski E., 2009, Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, AHE, Łódź.
Józefowski E., Florczykiewicz J., 2011, Arteterapia w edukacji i resocjalizacji. Wybrane działania arteterapeutyczne i studia empiryczne, UPH, Siedlce.
Józefowski E., Florczykiewicz J., 2015, Warsztat twórczy jako okazja rozwoju podmiotowego, JAKS, Wrocław.