Inclusion in education as a space for development or the risk of exclusion and marginalization of the student?
Keywords:
inclusion, development, exclusion, student, educationAbstract
Inclusive education is the effect of socio-educational changes aimed at improving the quality
of education in the area of humanism and social egalitarianism. That is possible only when
such an idea is understood and implemented with the reflection, understanding, acceptance and
involvement of all education parties: teachers, parents and students. In the extreme case, it can
become a space of unfavorable changes, which, instead of including and integrating, can exclude
and marginalize the student. The aim of the following article is to present a number of factors conditioning
both forecasts of the inclusive education development: optimistic and pessimistic.
Downloads
References
Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, WSP TWP, Warszawa
2009.
Bauman Z., Zindywidualizowane społeczeństwo, przekład Olga i Wojciech Kubińscy,
GWP, Gdańsk 2008.
Bidziński K., Giermakowska A., Ozga A., Rutkowski M., Nauczyciele województwa
świętokrzyskiego wobec zadań związanych z realizacją specjalnych
potrzeb edukacyjnych uczniów, UJK, Kielce 2013.
Błeszyńska K., Determinanty przystosowania ucznia niepełnosprawnego do
środowiska szkoły masowej, [w:] Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej,
red. A. Hulek, B. Grochmal-Bach, WSP, Kraków 1992.
Brzezińska A., Ohme M., Resler-Maj A., Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności.
Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami
sprawności, GWP, Gdańsk 2009.
Chrzanowska I., Nauczanie inkluzyjne w doświadczeniach polskich – podstawy
prawne i społeczne uwarunkowania, Studia Edukacyjne nr 30/2014.
Czerepaniak-Walczak M., Zmiana szkoły, szkoła zmiany. O koncepcjach zawodu
nauczyciela, [w:] Ku dobrej szkole. Cywilizacyjne dylematy współczesnej
edukacji, tom I, red. Cz. Plewka, Szczecin 2009.
Fidowicz A., Językowy obraz osób niepełnosprawnych wśród uczniów klasy VI
szkoły podstawowej, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/ bwmeta1.
element.desklight-473cbeae-e110-4264-8b5a, dostęp 23 września 2017.
Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
– różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia
uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe,
część 1, MEN, Warszawa 2010.
Kosakowski Cz., Dziecko niepełnosprawne w szkole masowej – możliwości
i ograniczenia, [w:] Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, red.
Cz. Kosakowski, M. Zaorska, Wyd. Akapit, Toruń 2000.
Malewski. M., Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego zycia,
[w:] Doradca – profesja, pasja, powołanie?, red. B. Wojtasik, A. Kargulowa,
SDSZ, Warszawa 2003.
Mitchell D., Education that fits: Review of international trends in the education
of students with special educational needs, „Education Counts” 2010.
Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Impuls, Kraków 2002.
Obuchowska I., Diagnoza psychologiczna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego,
1997, nr 2 (7).
Papuda-Dolińska B., Realizacja koncepcji inkluzji edukacyjnej w szkołach Planu
Jenajskiego - doświadczenia holenderskie, [w:] Podmiotowość w edukacji
wobec odmienności kulturowych oraz społecznych zróżnicowań, red.
N. Starik, A. Zduniak, WSB, Poznań 2012.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, APS, Warszawa 2005.
Postman N., The End of Education. Redefining the Value of School, New York
1996.
Szarfenberg R., Problemy definicyjne zjawiska wykluczenia, Raport Grupy nr 2
Zespołu Zadaniowego ds. Integracji Społecznej Ministerstwa Gospodarki,
Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2003.
Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Impuls,
Kraków 2013.
Wyka A., Nauczanie włączające, Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego,
nr 1-2/ 2002.
https://sjp.pl/inkluzja, dostęp 23 marca 2017.