People with disabilities: the availability of higher education
Keywords:
education, disabled student, university, equal access, supportAbstract
The aim of the study is to demonstrate the unpreparedness of universities to accept people with disabilities as well as to examine the situation of those already studying. Theoretical assumptions are based on theories of disability Freidson (1965, 1970), Parsons (1951), Thomas (2008) and Barnes, Colin and Geof Mercer (2013) and stigma concept of Goffman (1985). The aim of the research is assessment of availability of higher education for the disabled. The study is based on analysis of existing data from GUS (2008, 2014), research conducted by the Office of the Ombudsman (2011, 2015) and studies of the Foundation Institute for Regional Development (2012). Based on the analysis of existing data it can be stated that the availability of higher education for people with disabilities is limited, as well as the support offered by the institution does not meet the needs. Universities are not prepared to accept the disabled, participation of students with disabilities in education at university level is still low. Undertaken theme is important for the current social policy towards disabled people in Poland. It indicates issues for improvement in higher education, especially in work compared data from the period of 8 years, the comparison shows that the changes occurred primarily at a theoretical level, the practice remains unchanged.
Downloads
References
(w:) Równe szanse w dostępie do edukacji osób z niepełnosprawnościami,
analiza i zalecenia, Raport przygotowany w ramach prac
Komisji Ekspertów ds. Osób z Niepełnosprawnościami przy
Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa, Rzecznik Praw
Obywatelskich, „Zasada Równego Traktowania – Prawo i Praktyka”,
nr 3, s. 111-120.
Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw osób niepełnosprawnych,
http://www.niepelnosprawni.gov.pl/niepelnosprawnosc-wliczbach-/
edukacja/ [dostęp 20.03.2016]
Dare Project, 2012, http://dare.home.pl/ [dostęp 21.03.2016].
Dostępność edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnościami. Analiza
i zalecenia, 2015, Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich, nr 5,
„Zasada Równego Traktowania – Prawo i Praktyka”, nr 16,
Warszawa.
Dostępność polskich wyższych uczelni dla osób niepełnosprawnych, 2007,
Wydaw. Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego, Kraków,
http://firr.org.pl/uploads/PUB/FIRR_Dostepnosc_polskich_wyzs
zych_uczelni.pdf [dostęp 20.03.2016].
Dumnicka K., 2012, Dostosowanie zapisów regulaminów oraz programów
nauczania do wymogów stawianych przez nowelizację Ustawy prawo
o szkolnictwie wyższym w kontekście studentów niepełnosprawnych.
Prezentacja wyników badań, FIRR, Konferencja „Pełnosprawny
student VI”, Kraków, 23 października 2012 r.,
www.firr.org.pl/uploads/PSVI/Kinga%20Dumnicka%20PS%20V
I.ppt [dostęp 21.03.2016].
Edukacja osób niepełnosprawnych, 2016, http://www.niepelnosprawni.gov.pl/
p,123,edukacja [dostęp 20.03.2016].
GUS, 2015a, Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności, Warszawa,
http://stat.gov.pl/informacja-o-badaniach-ankietowych/badanieaktywnosci-
ekonomicznej-ludnosci-bael/ [dostęp 20.03.2016]
GUS, 2015b, Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2014/2015, Warszawa,
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/ oswiata-
i-wychowanie-w-roku-szkolnym-20142015,1,9.html [dostęp
20.03.2016].
GUS, 2015c, Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 r., Warszawa,
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/ [dostęp 20.03.2016].
Maj K., Resler-Maj A., Morysińska A., 2008, Przeciw wykluczaniu z rynku
pracy. Tom 4. Edukacja akademicka szansą na aktywizację zawodową
osób z ograniczeniem sprawności, EFS/Academica Wydawnictwo
SWPS, Warszawa.
Niepełnosprawność a edukacja akademicka, 2003, Materiały konferencyjne,
Łódź, 25 kwietnia 2003 r.
Niewidomi i słabowidzący studenci uczelni wyższych w roku akademickim
2005/2006, 2007, FIRR, Kraków.
Obwieszczenie Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego w sprawie ogłoszenia
tekstu jednolitego uchwały Nr 30/2012 Senatu Uniwersytetu
Wrocławskiego w sprawie Regulaminu studiów w Uniwersytecie
Wrocławskim z dnia 25 sierpnia 2014 r.,
www.prawo.uni.wroc.pl/sites/default/.../regulamin%20z%2025.
08.2014.pdf [dostęp 21.03.2016].
Regulamin studiów w Akademii Humanistycznej im. Aleksandra
Gieysztora, Załącznik do Uchwały nr 5 /2012 Senatu Akademii
Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora z dnia 3 marca 2012 r.
http://www.ah.edu.pl/palio/html.run?_Instance=wshpostgres&_
PageID=1&_CatID=416&_LangID=1&_CheckSum=-
210732412 [dostęp 21.03.2016].
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie
warunków, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu
studiów w uczelniach z dnia 19 lipca 2011 r. (Dz.U.
2011.160.958), http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2011-
160-958 [dostęp 21.03.2016].
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie
warunków, jakim muszą odpowiadać postanowienia regulaminu
studiów w uczelniach z dnia 25 września 2014 r. (Dz.U. 2014
poz. 1302), http://isip.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id= WDU2014
0001302 [dostęp 21.03.2016].
Świadomość niepełnosprawności, 2011,
http://www.leonardo.org.pl/galeria-projektow/transferinnowacji/
swiadomosc-niepelnosprawnosci, [dostęp 21.03.2016]
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U.
Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.), http://isip.sejm.gov.pl/ DetailsServlet?
id=WDU20051641365 [dostęp 25.03.2016].
Żebrak A., 2012, Edukacja osób z niepełnosprawnością na poziomie szkolnictwa
wyższego, (w:) Równe szanse w dostępie do edukacji osób
z niepełnosprawnościami, Raport przygotowany w ramach prac
Komisji Ekspertów ds. Osób z Niepełnosprawnościami przy
Rzeczniku Praw Obywatelskich, Warszawa, s. 99-106,
http://www.brpo.gov.pl/ sites/default/files/13499526340.pdf [dostęp
21.03.2016].