Social attitudes towards integration schools

Authors

  • Elżbieta Gaweł-Luty

Keywords:

integration, integration in education, relations, society, globalization

Abstract

In this article the author presents the theoretical references related to the integration
of people with disabilities. In particular, focuses on the notion of integration, the rights of
persons with disabilities and integration in education. Also covers the results of pilot studies
that confirm the fact that the integrated classes fulfill its function, namely, give a chance to
the full development of students with disabilities and the ability to establish their proper social
relationships with healthy peers. The author has also proposed to treat society as
a whole, without division into healthy and sick. That could help to disappear many of barriers
for all people and help them to be a full members of the same community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Gałkowski T., 1997, Nowe podejścia do niepełnosprawności. Uporządkowanie
terminologiczne, Audiofonologia, nr 10.
Hulek A., 1987, Człowiek niepełnosprawny a system integracyjny, w: A. Hulek
(red.), Integracja społeczna ludzi niepełnosprawnych – zadania pedagoga,
Ossolineum, Wrocław.
Hulek A., 1988, Integracyjny system kształcenia i wychowania, w: A. Hulek
(red.), Pedagogika rewalidacyjna, PWN, Warszawa
Janiszewska-Nieścioruk Z. 2003, Integracja, w: Encyklopedia pedagogiczna
XXI wieku, tom II, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.
Janiszewska-Nieścioruk Z., 2002, Możliwości i granice edukacyjnej integracji
dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, w: E. Garniewicz, A. Krause
(red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej, Od tradycjonalizmu do ponowoczesności,
Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej
Polskiej z 1.VIII.1997 r. (M.P. z 13.VIII.1997 r. Nr 50, poz. 475).
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2.IV.1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483).
Kościelak R., 1996, Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych
umysłowo, WSiP, Warszawa.
Kowalik S., 1996, Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
Wyd. Śląsk, Katowice.
Lalak D., Pilch T., 1999, Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy
socjalnej, wyd. Żak, Warszawa
Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych
z 16.XII.1966 r.
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z 16.XII.1966 r.
Moroz H. 2001, Edukacja zintegrowana reformy szkolne, Impuls, Kraków.
Ostrowska A., Sikorska J., 1996, Syndrom niepełnosprawności w Polsce.
Bariery integracji, Inst. Filozofii i Socjologii Pan, Warszawa.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ z 10.XII.1948 r.
Ruta A., 2000, w: Rakowska A., Baran J. (red.), Dylematy pedagogiki specjalnej,
Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Sorocka-Fiedorczuk A., 2004, Niepełnosprawność, w: Encyklopedia pedagogiczna
XXI wieku, tom III, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Tomkiewicz-Bętkowska A., Ktoń A., 2008, ABC pedagoga specjalnego, Impuls,
Kraków.
USTAWA z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej
oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych]. Dz.U. 1997 Nr 123
poz. 776.
Żółkowska T., 2004, Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością
intelektualną. Uwarunkowania i obszary, Oficyna, Szczecin.

Downloads

Published

24.11.2019

How to Cite

Gaweł-Luty, E. (2019). Social attitudes towards integration schools. Disabled Student. Sketches and Theses, 16(16(9), 61-76. https://czasopisma.uws.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1154