Dilemmas of education of pupils in the age of 6 in a mainstream school. Analysis of the problems in the context of inclusive education
Keywords:
child of six, student, preschool, start school, inclusive educationAbstract
The authors attempted to find an answer to this question: Is your child starting school education is ripe for the role of a student? This issue is difficult min. due to the individual pace of development of the individual and the existence of differences in the individual students, and the transition of the child from pre-school to school education is a long term process. Contextual background considerations include directions of development of integral education, an analysis of the needs of the child and the six-year review of the analysis of the results of scientific research. It is the idea of deliberately producing field for reflection on educational practice.
Downloads
References
i problemy zmiany, w: Kompetencje nauczyciela edukacji początkowej,
red. K. Żegnałek, Warszawa: WSP TWP.
Brzezińska A, Matejczuk J, Nowotnik A., 2012, Wspomaganie rozwoju
dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami
szkoły, „Edukacja. Studia, badania, innowacje” 1(117).
38 M.Z. Babiarz, E.M. Szumilas, B. Skałbania
Zeszyt 16 (9) 2016
Brzezińska A., 2002, Współczesne ujęcie gotowości szkolnej, w: O pomyślny
start ucznia w szkole, red. W. Brejnak, Warszawa: Biuletyn Informacyjny
Polskiego Towarzystwa Dysleksji – Wydanie specjalne,
s. 38-48.
Cackowska M. red., 1992, Integralny system nauczania początkowego, Kielce:
Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Delores J., 1998, Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Warszawa: Wydawnictwo
Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
Erikson E., 1997, Dzieciństwo i społeczeństwo, Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Galant J. red., 1994, Integracja międzyprzedmiotowa w klasach początkowych,
Przemyśl: Wydawnictwo WOM.
Jaroni E., 2008, Dylematy integralnej edukacji, Kraków: Wydawnictwo
Impuls.
Jundziłł E., 2005, Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży, Gdańsk: Wydawnictwo
Uniwersytetu Gdańskiego.
Kurcz A., 2005, Przedszkole, w: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym
systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora,
Wydawnictwo Uniwersytet Opolski, Opole.
Misiorna E., Michalak R., 2004, Między rolą przedszkolaka a rolą ucznia,
„Wychowanie w przedszkolu”, nr 8.
Parafiniuk-Soińska J.,1996, Zarys pedagogiki wczesnoszkolnej, Szczecin:
Archiwum Państwowe, TWP Oddział Regionalny.
Przetacznikowa M., 1973, Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży,
Warszawa: PZWS.
Raport NIK Przygotowanie szkół do objęcia dzieci sześcioletnich obowiązkiem
szkolnym z dnia 31.07.2014,
rhttps://www.nik.gov.pl/plik/id,7129,vp,9005.pdf.
Reykowski J., 1977, Z zagadnień psychologii motywacji, Warszawa: WSiP.
Słownik Wyrazów Obcych, 1980, red. J. Tokarski, Warszawa: PWN.
Szumilas E. Dziecko Sześcioletnie u progu nauki szkolnej – wybrane aspekty
zdrowia, w: Wychowanie przedszkolne warunkiem wyrównania szans
edukacyjnych, 2008.
Więckowski R., Rogulska K., 1990, Podstawy nauczania początkowego,
Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wilgocka-Okoń B., 2003, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa:
Wydawnictwo Akademickie Żak.
Włoch S., Włoch A., 2009, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Zalewska S., Dojrzałość szkolna a przyspieszenie edukacji szkolnej. Badania
empiryczne, http://www.sabinazalewska.pl/wp-content/uploads/
2013/09/ Augustow_2013.pdf (dostęp 2 sierpnia 2016).