Wymiary wolontariatu studentów z niepełnosprawnością w środowisku społecznym

Autor

  • Leszek Ploch

Słowa kluczowe:

student, wolontariuszy, wolontariat studentów niepełnosprawnych, działania

Abstrakt

W ramach wolontariatu studenckiego uwzględnia się aktywność charytatywną na rzecz osób potrzebujących zainteresowanych nią wszystkich wolontariuszy, także studentów z niepełnosprawnością. W artykule zwrócono uwagę na udział w wolontariacie właśnie tej grupy studentów oraz poziom ich zaangażowania na co dzień. Studenci z niepełnosprawnością podejmujący regularnie swoją codzienną aktywność charytatywną mają świadomość, że ich wkład na rzecz otoczenia jest dobrowolny, bezinteresowny, użyteczny, ciągły i wewnętrznie przemyślany. W artykule przedstawiono wyniki badań własnych dotyczących udziału studentów w działaniach na rzecz osób potrzebujących zarówno wolontariuszy sprawnych, jak i wolontariuszy z niepełnosprawnością. Uzyskane wyniki badań dają podstawę dla przekonania, iż w większości przypadków studenci z niepełnosprawnością poprzez udział w wolontariacie studenckim odnoszą osobistą satysfakcję, lepsze rezultaty w readaptacji społecznej, a ich jakość dokonywanych czynności w niczym nie różni się od jakości pracy studentów sprawnych.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Gawroński S. (ed.), 1999, Volunteers of charity, A guide in voluntary service,
Library of Bonds, Warsaw.
Danielak-Chomać M., Dobrowolska B., Roguska A. (eds.), 2010, Voluntary
service in theory and practice, Foundation for Children and
Youth 'Chance', Siedlce.
Kanios A. 2010, Students' social competences for work in voluntary service,
The Publishing House of Maria Curie-Skłodowska University,
Lublin.
Ochman M., Jordan P., 1997, How to work with volunteers, The Service
Office of Movement of Self-Aid Initiatives BORIS , Warsaw.
Czetwertyńska G., 2004, What should every volunteer know?, The CEO
Voluntary Service Centre, Warsaw.
Lalak D., Pilch T. (eds.), 1999, Elementary notions of social pedagogy and social
work , The Academic Publishing House 'Żak', Warsaw.
Łobocki M., 2011, Methods and techniques of pedagogic research, The Impulse
Publishing House, Cracow.
Marzec-Holka K. (ed.), 2003, Social assistance, social work. Theory and practice,
The Publishing House of Carolus the Great Academy, Bydgoszcz.
Kromolicka B. (ed.), 2005, Voluntary service in the area of humanistic tutelary
challenges, The Educational Publishing House 'Akapit', Toruń.
Fromm E., 1994, Of the art of love, Stagittarius, Warsaw.
Moroń D., 2009, Voluntary service in the third sector. Law and practice,
The Publishing House of the Wrocław University, Wrocław.
Wilk J. (ed.), 2003, In service to children, Vol. 3, The Institute of Family
Pedagogy, The Catholic University of Lublin, Lublin.
Ciesiołkiewicz A., 2002, Voluntary service as a chance for young people,
Tutelary and Educational Issues No. 5.
Wciórka B., 2008, Poles in their social activity, CBOS, Warsaw.
Pilch T., Bauman T., 2010, Rules of pedagogic research. Quantitative
and qualitative strategies, The Academic Publishing House ‘Żak’,
Warsaw.

Pobrania

Opublikowane

24.11.2019

Jak cytować

Ploch, L. (2019). Wymiary wolontariatu studentów z niepełnosprawnością w środowisku społecznym. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 16(16(9), 77-95. https://czasopisma.uws.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1156