Rola przywództwa w zarządzaniu jakością w przedsiębiorstwie
The role of leadership in quality management in the enterprise
Słowa kluczowe:
leadership styles, leadership responsibilityAbstrakt
Chociaż od tysiącleci myślicieli i badaczy interesuje problematyka przywództwa,
zwraca się uwagę, że jest ono jednym z najszerzej badanych, jednak najsłabiej rozumianych
zagadnień w naukach społecznych. Pojęcie przywództwa pozostaje nieuchwytne i enigmatyczne, mimo licznych wysiłków zmierzających do wypracowania intelektualnie i emocjonalnie zadowalającej jego interpretacji. Zainteresowanie tematyką przywództwa pociąga za sobą również
powstawanie wielu teorii, próbujących wyjaśnić, dlaczego pewni ludzie są przywódcami, a inni
nie, dlaczego niektóre jednostki potrafią wywierać wpływ na innych i prowadzić do osiągnięcia
założonego celu a innym się to nigdy nie udaje. Aktualnie w zarządzaniu jakością rośnie rola
przywództwa. W artykule podjęto próbę przedstawienia znaczenia przywództwa na etapie opracowania i wdrażania systemu zarządzania jakością według ISO 9001. Postawiono hipotezę, że
styl przywództwa jest bezpośrednio skorelowany ze skutecznością realizacji zadań w procesie
opracowania i wdrażania systemu zarządzania jakością.