Dydaktyka Jana Amosa Komeńskiego

Authors

  • Kazimierz Żegnałek

Abstract

Jan Amos Komeński (1592-1670) zaliczany jest do najwybitniej-szych pedagogów wszechczasów, gdyż wiele jego myśli i poglądów miało i ma charakter ponadczasowy. Świadczą o tym jego dzieła i zawarte w nich poglądy, idee, myśli i postulaty, które jak na owe czasy, były bardzo postępowe, a niektóre wręcz rewolucyjne. Taki charakter miała np. propozycja objęcia nauką szkolną wszystkich dzieci, czyli powszechności kształcenia. Uzasadniał ją tym, że wzglę-dem Boga wszyscy są równi i dlatego niesprawiedliwe byłoby jed-nych kształcić, a drugich nie. Nieważne przy tym, że u podstaw tej idei leżały względy religijne, które zresztą przyświecały większości jego poglądów dotyczących kształcenia i wychowania człowieka. Był przecież osobą duchowną.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

13.05.2019

How to Cite

Żegnałek, K. (2019). Dydaktyka Jana Amosa Komeńskiego. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne Seria Pedagogika, 1, 63-91. https://czasopisma.uws.edu.pl/szk/article/view/511