Funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością intelektualną w opinii studentów Uniwersytetu w Siedlcach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/sn.2024.24.09

Słowa kluczowe:

postawy społeczne, stereotypy, niepełnosprawność intelektualna

Abstrakt

Celem badań było poznanie poglądów studentów na temat funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Badania miały charakter sondażu diagnostycznego, realizowanego przy pomocy kwestionariusza ankiety własnego autorstwa. Przeprowadzono je wśród stu studentów z takich kierunków jak: pedagogika, inne nauki społeczne, nauki medyczne, nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki humanistyczne. Przedstawiono poglądy studentów na ten temat. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej z nich ukazano funkcje i rodzaje postaw społecznych oraz dokonano charakterystyki pojęć postawy społeczne i stereotypy. Przedstawiono pojęcie i klasyfikację niepełnosprawności intelektualnej. Zapoznano ze specyfiką funkcjonowania osoby niepełnosprawnej intelektualnie z niepełnosprawnością intelektualną. W drugiej przedstawiono opis metodologii badań własnych. W trzeciej zaprezentowano wyniki badań własnych na temat funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

 

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Ceranek-Dadas A., Neumann-Schmidtke E. (2005), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, Warszawa.

Dykcik W. (2001), Pedagogika specjalna, Poznań, UAM.

Fałdowska M.A. Świderski, G. Wierzbicki (2016), Kultura bezpieczeństwa. Potrzeby

i uwarunkowania, t. III, Siedlce.

Gazdulska M. (2008), Postawy społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym i współczesnym. Seminare, „Poszukiwania Naukowe”, nr 25.

Kirenko J., Łaba-Hornecka A. (2018), Niepełnosprawność intelektualna – wyuczona bezradność. Uwarunkowania, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

„Kwartalnik Niepełnosprawność i Rehabilitacja” (2022), nr 2.

Łobocki M. (2009), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy

Macrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M. (1999), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Maszke A.W. (2003), Metodologiczne podstawy badań pedagogiki, Rzeszów.

Myers D.G. (2003), Psychologia społeczna, Poznań.

Pospiszyl I. (2008), Patologie społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Skalska K. (2015), Wsparcie społeczne a satysfakcja z życia studentów z niepełno-sprawnością, „Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy”, nr 15(8).

Wyczesany J. (1999), Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków.

Zacharuk T. (2015), Kształcenie studentów niepełnosprawnych w Uniwersytecie Przyrodniczo- Humanistycznym w Siedlcach, „Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy”, nr 15(8).

Żuraw H. (2014), Studenci niepełnosprawni doby ponowoczesności w Polsce, „Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy”, nr 14(7).

Pobrania

Opublikowane

09.12.2024

Jak cytować

Nowak, K. (2024). Funkcjonowanie osoby z niepełnosprawnością intelektualną w opinii studentów Uniwersytetu w Siedlcach. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 24(17). https://doi.org/10.34739/sn.2024.24.09