Nauczanie statystyki niewidomego studenta kierunku psychologia
Słowa kluczowe:
psychologia, statystyka, zajęcia indywidualne, grafika dotykowa, oprogramowanie komputeroweAbstrakt
Celem artykułu jest podzielenie się doświadczeniami z nauczania statystyk niewidomej studentki Instytutu Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Omówiono trzy warunki, które należy spełnić, aby odnieść sukces dydaktyczny. Warunki te to: indywidualne nauczanie ucznia, adaptacja materiałów dydaktycznych i dostępność specjalnego oprogramowania, które umożliwia studentowi, który nie widzi, dostęp do pakietu statystycznego o nazwie SPSS. Wypracowane przez nas rozwiązania mogą być wykorzystane zarówno w nauczaniu studentów psychologii, jak i studentów innych kierunków, którzy mają niepełnosprawność wzroku. Ograniczenie w uogólnianiu wniosków wiąże się z faktem, że było to studium przypadku i że w populacji osób niewidomych mogą występować indywidualne różnice w zdolnościach matematycznych i logicznego myślenia.
Pobrania
Bibliografia
teaching & learning statistics, Paper presented at the National Conference
Round Table on Information Access for People with Print Disabilities
Inc., Sydney, 15-18 May.
Edman P., 1992, Tactile graphics. American Foundation for the Blind, New
York.
Ferguson G.A., Takane Y., 2004, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice
(Statistical analisys in psychology and education). Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa.
Gibson W.E., Darron, Ch., 1999, Teaching statistics to a student who is blind.
Teaching of Psychology, 26(2), pp. 130-131.
Hinton R., 1996, Tactile graphics in education. Moray House Publications,
Edinburgh.
Meehan A.M., Hoffert D., Hoffert L.C., 1993, Strategies and resources for
teaching statistics to visually impaired students. Teaching of Psychology,
20(4).