Integracja dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opiniach ich nauczycieli

Autor

  • Aneta Lew-Koralewicz

Słowa kluczowe:

zaburzenia ze spektrum autyzmu, nauczyciele, integracja, inkluzja

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie problemu integracji dzieci z autyzmem na podstawie opinii ich nauczycieli. Badaniem objęto 60 nauczycieli przedszkoli i szkoły podstawowej pracujących z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w grupach integracyjnych oraz w edukacji włączającej. Wykorzystano dwa narzędzia badawcze – kwestionariusz ankiety w opracowaniu własnym oraz Skalę Zadowolenia z Kształcenia Integracyjnego (ZKI-N) autorstwa G. Wiącka. Rezultaty badań ukazały, że nauczyciele są pozytywnie nastawieni do edukacji integracyjnej uczniów z autyzmem, ale uzależniają jej możliwość od poziomu funkcjonowania dziecka. Nauczyciele zauważają również trudności w procesie integracji społecznej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu objętych edukacją integracyjną i włączającą.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

American Psychiatric Association, 2013, Diagnostic and statistical manual of
mental disorders (5th ed.), Washington, DC.
Barłóg K., 2001, Efekty procesu integracji dzieci pełnosprawnych oraz z mózgowym
porażeniam dziecięcym w młodszym wieku szkolnym,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów.
Chrzanowska I., 2015, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Baran J., 2008, Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną i poczuciem sieroctwa
duchowego w systemie szkolnym, [w:] Z. Gajdzica, J. Rottermund,
A. Klinik (red.), Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni
szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 125-132.
Cytowska B., 2008, Realizacja założeń integracji przedszkolnej a zaspokajanie
potrzeb i dostrzeganie możliwości dzieci w wieku od 3 do 10 lat, [w:]
Z. Gajdzica, J. Rottermund, A. Klinik (red.), Uczeń niepełnosprawny
i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,
Kraków, s. 133-142.
de Boer S.R., 2009, Successful Inclusion for Student with Autism, John Wiley
and Sons, San Francisco.
Gajdzica Z., 2011, Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Gołubiew M., Krause A., 2007, Szkolnictwo specjalne – krajobraz po reformie,
[w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy edukacji integracyjnej
dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków, s. 77-90.
Janiszewska-Nieścioruk Z., 1999, Koncepcje społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych,
[w:] A. Maciarz (red.), Z teorii i badań społecznej integracji
dzieci niepełnosprawnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków,
s. 16-18.
Janiszewska-Nieścioruk Z., 2005, Wyznaczniki akceptacji dzieci niepełnosprawnych
przez pełnosprawnych rówieśników w okresie wczesnoszkolnym,
[w:] W. Pilecka, A. Ozga, P. Kurtka (red.), Dziecko ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi w ekosystemie, Wydawnictwo
Akademii Świętokrzyskiej, Kielce, s. 103-111.
Lew-Koralewicz A., 2017, Kompetencje społeczne a funkcjonowanie ucznia
z autyzmem w szkole ogólnodostępnej, [w:] K. Barłóg (red.), Dziecko
z autyzmem wyzwaniem dla współczesnej szkoły, Wyd. UR, Rzeszów,
s. 34-47.
Lipińska L., 2000, Zaspokajanie potrzeb psychicznych dzieci niepełnosprawnych
w klasach integracyjnych, [w:] A. Rakowska, J. Baran (red.), Dylematy
pedagogiki specjalnej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej,
Kraków, s. 128-133.
Maciarz A., 2007, Dylematy edukacji specjalnej w klasach integracyjnych, [w:]
Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy edukacji integracyjnej dzieci
i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Oficyna Wydawnicza
„Impuls”, Kraków, s. 33-41.
Pisula E., 2005, Małe dziecko z autyzmem, GWP, Gdańsk.
Sadowska S., Janiszewska-Nieścioruk Z., 2015, O dobrodziejstwie starej, dobrej
szkoły specjalnej w perspektywie realizacji obowiązku szkolnego przez
uczniów niepełnosprawnych – napięcia pomiędzy ideą integracji a rzeczywistością,
„Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 21, s. 137-152.
Thompson J., 2013, Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczyciela,
PWN, Warszawa.
Twardowski A., 2007, Dylematy integracyjnego kształcenia dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością, [w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Problemy
edukacji integracyjnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 13-31.
Wiącek G., 2008, Efektywna integracja szkolna, Towarzystwo Naukowe KUL,
Lublin.
Rozporządzenie MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania
i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych
społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Dz.U. 2015, poz. 1113, Dz.U. 2017, poz. 1578.

Pobrania

Opublikowane

27.11.2019

Jak cytować

Lew-Koralewicz, A. (2019). Integracja dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w opiniach ich nauczycieli. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 18(18(11)2018), 221-237. https://czasopisma.uws.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1206