Dyskryminacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w kulturze w opinii rodziców i studentów pedagogiki

Autor

  • Leszek Ploch

Słowa kluczowe:

dyskryminacja, niepełnosprawność intelektualna, udział w kulturze, rodzice, studenci

Abstrakt

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną są często ofiarami zachowań dyskryminujących. Często jest to dyskryminacja ze względu na poziom ujawnianych zdolności oraz specyfiki nawiązywania kontaktów międzyosobniczych. Zjawisko dyskryminacji staje się szczególnie szkodliwe i niebezpieczne, jeśli tolerowane jest przez pracowników kultury i sztuki, organizatorów wydarzeń kulturalnych oraz terapeutów. Jakiekolwiek zachowania dyskryminujące w stosunku do podejmowanych form aktywności w kulturze przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną odczuwane są przez nich szczególnie dotkliwie. Przeprowadzone badania własne metodą sondażu diagnostycznego wśród 60 rodziców oraz 115 studentów potwierdziły występowanie zjawiska dyskryminacji w stosunku do osób z niepełnosprawnością intelektualną w miejscach upowszechniania kultury i sztuki. Właściwości opisujące to zjawisko okazały się istotne przede wszystkim na etapie krytycznego zaniżania udziału tych uczestników w kulturze oraz ich efektywnej adaptacji włączającej do środowiska, w tym twórczego.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Ashmore R.D. (1970), Prejudice: Causes and cures, [in:] B.E. Collins (ed.), Social
psychology: Social influence, attitude, group processes, and prejudice,
Reading MA, Addison-Wesley.
Branka M., Cieślikowska D. (red.) (2010), Edukacja antydyskryminacyjna, Podręcznik
trenerski, Wyd. Villa Decius, Kraków.
Cieślikowska D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Wiedza, [w:] M. Branka,
D. Cieślikowska (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik
trenerski, Villa Decius, Kraków, s. 66-100.
Chlewiński Z., Kurcz I. (1992), Stereotypy i uprzedzenia, Instytut Psychologii
PAN, Warszawa.
Duckitt J.H. (1992), The social psychology of prejudice, Praeger, New York.
Crocker J., Major B. (2989), Social stigma and self-estea: The self-protective
properties of stigma, „Psychological Review”, 96, s. 608-630.
Jones E.E. (1986), Racism: A cultural analysis of the problem, [in:] J.F. Dovidio,
S.L. Gaertner (eds), Prejudice, discrimination and racism, Orlando, FL,
Academic Press.
Krauze-Sikora H. (2006), Edukacja przez sztukę, O edukacyjnych wartościach
artystycznej twórczości dziecka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
Wojnar I., Kubin J. (red.) (1998), Kultura inspiracją kształcenia ogólnego, Elipsa,
Warszawa.
Wojnar I. (1997), Teoria wychowania estetycznego, Żak, Warszawa.
Ploch L. (2011), Animacja aktywizująca osoby z niepełnosprawnością w kulturze
artystycznej, [w:] T. Żółkowska, l. Konopska, D. Szarkowicz (red.),
Uszkodzenie, niepełnosprawność, upośledzenie – aspekty teoretyczne
i praktyczne w pedagogice XXI wieku, t. VII, Uniwersytet Szczeciński,
Szczecin.
Ploch L. (2014), Konteksty aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością,
Difin, Warszawa.
Winczorek P. (2000), Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

27.11.2019

Jak cytować

Ploch, L. (2019). Dyskryminacja osób z niepełnosprawnością intelektualną w kulturze w opinii rodziców i studentów pedagogiki. Student Niepełnosprawny. Szkice I Rozprawy, 18(18(11)2018), 185-201. https://czasopisma.uws.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1203