The level of creative imagination in socially maladjusted boys aged 13-16 years

Authors

  • Anna Skomiał

Keywords:

social rehabilitation, social maladjustment, creative imagination, divergent thinking

Abstract

In aspects of social rehabilitation there is a lack of empirical research concerning the measurement of the level of creative imagination in people who are socially maladjusted. In order to verify the theoretical assumptions, which indicate that maladjusted youth has lower potential of creative imagination than socially adapted adolescents, it was decided to determine the significance of differences in the level of creative imagination among socially adapted and socially maladjusted boys aged 13-16 years. The study is based on the theory of creativity developed by J.P. Guilford. This theory refer to divergent thinking. In the study, the method of diagnostic survey and psychometric technique have been used. As research tools the following tests have been used: Test of Creative Imagination (TCI) and Torrance's Circles Test. During the statistical analysis were used Student's t-test. The analysis of the collected statistical material allowed to say that socially maladjusted boys aged 13-16 years showed a lower level of creative imagination than their peers who are socially adapted. The results of this study indicate the need to take educational activities in order to stimulate creative disposition (divergent thinking, creating compensatory function, emotional maturity) among socially maladjusted youth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bilewicz-Kuźnia B., 2001, Pobudzanie dyspozycji twórczych dzieci, „Wychowanie
w Przedszkolu”, nr 8, s. 12-25.
Czapów C., 1978, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki,
PWN, Warszawa.
Eisner E.W., 2002, The Arts and the Creation of Mind, Donnelley & Sons,
Yale College.
Florczykiewicz J., 2010, Resocjalizacja jako proces podnoszenia dobrostanu
psychicznego. Zarys koncepcji, „Opieka – Wychowanie – Terapia”,
nr 1-2 (73-74), s. 9-15.
Gasiul H., 2001, W poszukiwaniu podstaw rozwoju ja emocjonalnego, „Żak”,
Warszawa.
Goffman E., 2000, Człowiek w teatrze życia, KR, Warszawa.
Górniewicz J., 1991, Wstęp do pedagogicznej analizy problematyki wyobraźni.
Główne stanowiska, idea wyobraźni moralnej, kształcenie, UMK,
Toruń.
Górniewicz J., 1993, Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka. Porady dla
rodziców i nauczycieli, PTP w Toruniu, Warszawa–Toruń.
Górniewicz J., 1995. Szkice z teorii wyobraźni i samorealizacji, PTP w Toruniu,
Warszawa–Toruń.
Guilford J.P., 1967, The nature of human intelligence, NY, US: McGraw-
Hill, New York.
Karwowski M. (red.), 2009, Identyfikacja potencjału twórczego, APS, Warszawa.
Karwowski M., 2003, Twórcze przewodzenie, Wyd. Instytutu Przedsiębiorczości
i Samorządności, Warszawa.
Konopczyński M., 2006, Twórcza resocjalizacja, Pedagogium, PWN,
Warszawa.
Kozielecki J., 2001, Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii,
„Żak”, Warszawa.
Kujawski J., 2000, O testach twórczości, w: M. Partyka (red.), Modele opieki
nad dzieckiem zdolnym, CMPPP, Warszawa.
Leśniewska B., 2007, Stwarzamy warunki twórczej aktywności, „Wychowanie
w Przedszkolu”, nr 3, s. 3-18.
Limont W., 1994, Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania
stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności
plastycznej, UMK, Toruń.
Limont W., 1996, Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej,
UMK, Toruń.
Limont W., 1999, Rozwijanie wyobraźni twórczej, „Wychowanie w Przedszkolu”,
nr 6, s. 15-32.
Lowenfeld V., Brittain W.L., 1977, Twórczość a rozwój umysłowy dziecka,
PWN, Warszawa.
Łapińska R., Żebrowska M., 1980, Wiek dorastania, w: Żebrowska M.,
(red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa.
Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., 2008, Psychologia poznawcza,
PWN, Warszawa.
Popek S., 2001, Człowiek jako jednostka twórcza, UMCS, Lublin.
Pospiszyl I., 2003, Ofiary chroniczne przypadek czy konieczność, APS, Warszawa.
Puślecki W., 1999, Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów,
Impuls, Kraków.
Pytka L., 2005, Pedagogika resocjalizacyjna, APS, Warszawa.
Queyrat F., 1995, Gry i zabawy dziecięce: studium nad wyobraźnią twórczą
u dzieci, w: Biblioteka Tygodnika Ilustrowanego, t. XIV, Gebethner
i Wolff, Warszawa.
Ribot T., 1991, O wyobraźni twórczej. Studium psychologiczne, nakładem
redakcji Głos, Warszawa.
Rozet I., 1982, Psychologia fantazji. Badania twórczej aktywności umysłowej,
PWN, Warszawa.
Rudowski T., 2007, Arteterapia – inspiracje i wartości, APS, Warszawa.
Schulz R., 1994, Twórczość pedagogiczna. Elementy teorii badań, IBE, Warszawa.
Sobczak S., 2002, Filozoficzne i teologiczne aspekty dzieciństwa, w: Pytka L.,
(red.), Dzieci gorszych szans, t. I, TWP, Warszawa.
Sobczak S., 2009, Aksjologia i teleologia pedagogiki resocjalizacyjnej, Pedagogium,
Warszawa.
Sołowiej J., 1997, Psychologia twórczości, UG, Gdańsk.
Szmidt K.J., 2005, Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje – rady na twórczą
drogę, Impuls, Kraków.
Szmidt K.J., Modrzejewska-Świgulska M., (red.), 2005, Psychopedagogika
działań twórczych, Impuls, Kraków.
Torrance E.P., 1984, The role of creativity in identification of the gifted
and talented, in: Gifted Child Quarterly, Vol. 28(4), s. 153-156.
Trempała J., 2004, Rozwój poznawczy, w: Harwas-Napierała B., Trempała
J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, Rozwój funkcji psychicznych,
PWN, Warszawa.
Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Twórczość potencjalnej autokreacji w szkole,
Trans Humana, Białystok.
Zacharuk T., 2008, Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, AP, Siedlce.
Zawadzki R., 2005, Psychologia i twórczość, WSiP, Warszawa.
Żuk T., 1986, Uzdolnienia twórcze a osobowość, Zeszyty Naukowe UAM,
Seria: Psychologia i Pedagogika, nr 64, s. 22-36.

Downloads

Published

26.11.2019

How to Cite

Skomiał, A. (2019). The level of creative imagination in socially maladjusted boys aged 13-16 years. Disabled Student. Sketches and Theses, 16(16(9), 309-327. https://czasopisma.uws.edu.pl/studentniepelnosprawny/article/view/1173