Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwach projektowych w sektorach kreatywnych. Część 1: identyfikacja czynników ryzyka
Słowa kluczowe:
zarządzanie, przedsiębiorstwo projektowe, ryzyko, sektory kreatywneAbstrakt
Aktualnie w wielu krajach na świecie – także w Polsce – obserwuje się dynamiczny
rozwój organizacji z sektorów kreatywnych. Znaczenie tego typu działalności w życiu społecznoekonomicznym
systematycznie wzrasta. Dobra kreowane przez sektory kreatywne (tj. dobra kreatywne)
są dostępne dla większości społeczeństw, stając się wręcz swoistym standardem życia. Rozwój
sektorów kreatywnych skutkuje koniecznością zwiększania jakości procesów realizowanych przez
organizacje – w celu utrzymywania oczekiwanego poziomu popytu na kreowane dobra. Chcąc doskonalić
działalność, organizacje powinny stosować zarządzanie ryzykiem. Ważnym podzbiorem
organizacji z sektorów kreatywnych są przedsiębiorstwa projektowe. Do podstawowych czynników
ryzyka w ich działalności zalicza się: kompetencje pracowników, rozwój technologii teleinformatycznych,
wzrost wymagań klientów, ograniczone źródła finansowania, wchodzenie w interakcje
z kooperantami i kooperentami, czy też konieczność systematycznego uczenia się przedsiębiorstwa
i ograniczenia regulacyjne dla prowadzonej działalności.