Podnoszenie kwalifikacji pracowników gminnych placówek oświatowych
Słowa kluczowe:
samorząd gminny, oświata, kwalifikacje pracownikówAbstrakt
System samorządu terytorialnego, ukształtowany w Polsce po 1989 roku, zmierzał nie
tylko do upodmiotowienia obywateli, ale też do podniesienia efektywności wykorzystania zasobów
pozostających w dyspozycji państwa na każdym szczeblu w strukturze zarządzania publicznego.
Proces decentralizacji, opierający się na zasadzie subsydiarności, z założenia zmierzał przede
wszystkim do podniesienia kwalifikacji i wzmocnienia potencjału intelektualnego społeczeństwa.
To dlatego oświatę w jej wymiarze przedszkolnym i podstawowym, a następnie gimnazjalnym przypisano,
jako zadanie własne, samorządom gminnym, powiatom zaś szkoły średnie, a samorządom
województw państwowe wyższe szkoły zawodowe. Wraz z decentralizacją zadań oświatowych na
gminy nałożono obowiązek stworzenia spójnego i sprawnego systemu kształcenia opierającego się
na wykwalifikowanej kadrze nauczycieli i pracowników administracji oświatowej. Problem badawczy
w opracowaniu odniesiono do kwalifikacji, a szczególnie możliwości ich podnoszenia przez pracowników
gminnej oświaty. Jako cel przyjęto ocenę stanu kwalifikacji pracowników gminnej oświaty i zaproponowanie
działań sprzyjających podniesieniu kwalifikacji pracowników lokalnej oświaty. Przeprowadzone
badania jakościowe dowiodły, że w ocenie tylko połowy badanych pracownicy oświaty gminnej
na Warmii i Mazurach podnoszą swoje kwalifikacje, a pozostali badani albo nie mają wiedzy na ten
temat, albo twierdzą, że kwalifikacje te nie poprawiają się.