PROBLEMY ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI W POLSKICH MIASTACH

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/maj.2024.01.06

Słowa kluczowe:

zrównoważona mobilność, transport publiczny, mikromobilność, suburbanizacja, infrastruktura miejska, emisja zanieczyszczeń

Abstrakt

Zrównoważona mobilność w polskich miastach staje przed wieloma wyzwaniami, wynikającymi z dynamicznego rozwoju urbanizacji, demografii oraz rosnących potrzeb transportowych mieszkańców. Wzrost liczby samo-chodów na drogach miejskich powoduje zatłoczenie, zanieczyszczenie powietrza i spadek jakości życia. Polityki transportowe muszą skupić się na redukcji indywidualnego ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego, mikromobilności oraz ekologicznych rozwiązań. Inicjatywy, takie jak tworzenie ścieżek rowerowych, promocja hulajnóg elektrycznych i rozwój zeroemisyjnych pojazdów, są kluczowe. Wsparcie finansowe, modernizacja infrastruktury oraz zmiana społecz-nych postaw wobec transportu są niezbędne do osiągnięcia zrównoważonej mobilności. Działania te muszą być wspierane przez lokalne i rządowe strategie, takie jak „Europejski Zielony Ład” oraz „Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności”. Kluczowe jest także edukowanie społeczeństwa i angażowanie mieszkańców w planowanie trans-portu, co przyczyni się do poprawy jakości życia i środowiska miejskiego.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Bauer, M. (2015). Dyskusja zasadności prowadzenia kompleksowych badań ruchu w ramach narodowego spisu powszechnego [Discussion on validity of conducting of complex traffic survey in the framework of the national census]. Transport miejski i regionalny (5)2015, s. 36-40.

Beim, M., Mazur, B., Pistelok, P. (2023). Zrównoważona mobilność w polityce transportowej miasta [Sustainable Mobility in Urban Transport Policy]. Kraków-Warszawa: Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Cieśla, M., Gąska, D., Opasiak, T. (2010). Preferencje pasażerów transportu zbiorowego na terenie Aglomeracji Śląskiej. [Preferences of public transport passengers in the area of Silesian agglomeration]. Transport miejski i regionalny (9)2010, s. 27-32.

Friedberg, J. (2014). Transport. [Transport]. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/07/Analiza-tematyczna-_Biznes-na-rzecz-zr%C3%B3wnowa%C5%BConych-miast.pdf

Goras, E. (2019). Diagnoza zachowań transportowych – przegląd kompleksowych badań ruchu w Polsce. W: J. Gadziński, E. Goras (red.), Raport o stanie polskich miast. Transport i mobilność miejska (s. 81-89). [Report on the State of Polish Cities: Transport and Urban Mobility]. Warszawa: Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Goras, E. (2019). Kierunki miejskich polityk transportowych. W: J. Gadziński, E. Goras (red.), Raport o stanie polskich miast. Transport i mobilność miejska (s. 90-99). [Report on the State of Polish Cities: Transport and Urban Mobility]. Warszawa: Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

Jak budować zrównoważoną mobilność w miastach po Covid? [How to Build Sustainable Mobility in Cities Post-Covid?]. https://fppe.pl/jak-budowac-zrownowazona-mobilnosc-w-miastach-po-covid/.

Janczewski, J., Janczewska, D. (2019). Zrównoważony rozwój z perspektywy mikromobilności. [Sustainable development from the perspective of micromobility]. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie 2(29)2019, s. 165-187. DOI: 10.25312/ 2391-5129.29/2019_11jjdj.

Janczewski, J., Janczewska, D. (2021). Zrównoważona mobilność miejska – dobre praktyki. [Sustainable urban mobility – good practices]. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie 2(33), 165-196, DOI: 10.25312/2391-5129.33/2021_11jjdj.

Jato Dynamics. (2024). EV Price Gap: A divide in the Global automotive industry. https://info.jato.com/ev-price-gap-re-port#download-paper.

Kiedy auta elektryczne będą tak tanie jak spalinowe? “Nigdy”. [When will electric cars be as cheap as gasoline cars? „Never”]. https://www.money.pl/gospodarka/kiedy-auta-elektryczne-beda-tak-tanie-jak-spalinowe-nigdy-6948431985035872a.html.

Komisja Europejska. (2020). Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności – europejski transport na drodze ku przyszłości. [Sustainable and Smart Mobility Strategy – putting European transport on track for the future]. https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0789.

Komisja Europejska. (2021). Nowe unijne ramy mobilności miejskiej [The New EU Urban Mobility Framework]. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52021DC0811.

Konsultacje programu dopłat do rowerów elektrycznych. [Consultations on the Subsidy Program for Electric Bicycles]. https://www.gov.pl/web/klimat/konsultacje-programu-doplat-do-rowerow-elektrycznych.

Kronenberg, J., Bergier, T. (red.). (2010). Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce. [Challenges of Sustainable Development in Poland]. https://sendzimir.org.pl/wp-content/uploads/2019/01/Wyzwania_zrownowazonego_rozwoju_w_Polsce.pdf.

Krysiuk, C., Nowacki, G., Brdulak, J. (2015). Analiza projektów unijnych w zakresie komunikacji miejskiej: implementacja i efektywność. [Analyze of EU projects on city transport: the implementation and effectiveness]. Logistyka (3)2015, 2592-2601.

Krysiuk, C., Brdulak, J., Banak M. (2015). Mobilność i komunikacja w miastach polskich. [Mobility and communication in cities polish]. TTS Technika Transportu Szynowego (12)2015, s. 881-886.

Low, N. (2007). The green city: sustainable homes, sustainable suburbs. W: K. Thvaites, S. Porta, R. Romice, M. Greaves (red.), Urban sustainability through environmental design. Londyn: Routledge.

Mężyk, A., Zamkowska, S. (2017). Rozwój polityki transportowej UE dla miast. [Development of EU transport policy for cities]. Autobusy 6, s. 1730-1736.

Miłaszewicz, B., Rut, J. (2014). Zrównoważony rozwój transportu miejskiego – szanse i ograniczenia. [Sustainable city transport development– opportunities and limitations]. Logistyka 6, s. 7501-7507.

Ministerstwo Infrastruktury. (2019). Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku. [Sustainable Transport Development Strategy until 2030]. https://www.gov.pl/web/infrastruktura/projekt-strategii-zrownowazonego-rozwoju-transportu-do-2030-roku2.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. (2018). Program rządowy „Dostępność Plus” 2018–2025. [Government Program “Accessibility Plus” 2018-2025]. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/97063/Program_Dostepnosc_Plus.pdf.

Mobilne Miasto. (2021). Na nowych prawach. Mikromobilność w Polsce 2021. [Under New Laws: Micromobility in Poland 2021]. https://smartride.pl/wp-content/uploads/2022/03/raport-mikromobilnosc-w-2021.pdf.

Moreno, C. (2024). The 15-Minute City: A Solution to Saving Our Time and Our Planet. New Jersey: Wiley.

Parysek, J. (2016). Dla kogo miasto? Dla ludzi czy dla samochodów?. [Whom is the city intended for? People or vehicles?]. Studia Miejskie 23, s. 9-27.

Piątkowski, K. (2019). Suburbanizacja jako wyzwanie dla rozwoju transportu w miejskim obszarze funkcjonalnym Bydgoszczy i Torunia. [Suburbanization as a challenge for the development of transport in the urban functional area of Bydgoszcz and Toruń]. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna (47)2019, s. 141-154. DOI: 10.14746/rrpr.2019.47.10.

Praktyki [Sustainable urban mobility – good practices]. Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie 2(33)2021, s. 165- -196. DOI: 10.25312/2391-5129.33/2021_11jjdj.

Sydorów, M., Chmiel, B., Żukowska, S. (2023). Wyzwania zrównoważonej mobilności miejskiej na tle polityki miejskiej Unii Europejskiej: wybrane przykłady. [Challenges of sustainable urban mobility in the context of European Union urban policy: case studies]. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG 26(1)2023, s. 9-21. DOI: 10.4467/2543859XPKG.23.001.17398.

Średnie ceny samochodów elektrycznych w Europie są o 115 proc. wyższe niż w Chinach. Ostatnio urosły o 20 proc. [The average prices of electric cars in Europe are 115% higher than in China. Recently, they have increased by 20%]. https://ele-ktrowoz.pl/auta/srednie-ceny-samochodow-elektrycznych-w-europie-sa-o-115-proc-wyzsze-niz-w-chinach-ostatnio-urosly-o-20-proc/.

Zinkiewicz, M. (2023). Jakie korzyści ekonomiczne przynosi miastom ograniczenie ruchu samochodowego? [What economic benefits do cities gain from reducing car traffic?]. https://twoj-biznes.pl/ograniczenie-ruchu-samochodowego-w-miastach/.

Pobrania

Opublikowane

2024-10-11

Jak cytować

Korneć, R. (2024). PROBLEMY ZRÓWNOWAŻONEJ MOBILNOŚCI W POLSKICH MIASTACH. Management and Administration Journal, 62(1). https://doi.org/10.34739/maj.2024.01.06