PROGRAM JEAN MONNET JAKO INSTRUMENT EDUKACJI DLA DEMOKRACJI
DOI:
https://doi.org/10.34739/maj.2024.01.03Słowa kluczowe:
demokracja, edukacja dla demokracji, edukacja obywatelska, Program Jean Monnet, Program Erasmus+Abstrakt
Traktat z Maastricht wprowadził koncepcję obywatelstwa UE, zapewniając obywatelom europejskim dodatkowe prawa. UE zapewniła swoim obywatelom możliwość uczestniczenia i angażowania się w politykę, a także dodatkowe prawo do głosowania, ale nie skupiła się na inwestowaniu w edukację obywatelską, która zapewniłaby obywatelom wiedzę i umiejętności niezbędne do korzystania z nowo nabytych praw. Dotychczas polityka edukacyjna UE skupiała się głównie na zatrudnialności i dostępie do rynku pracy. Dyskusja na temat edukacji obywatelskiej na szczeblu europejskim jest dość ożywiona. Z analizy dokumentów wynika, że ocena edukacji dla demokracji w Unii Europejskiej jest niska, natomiast ocena programu Erasmus+ w edukacji obywatelskiej jest pozytywna. Artykuł ten jest efektem badań nad wykorzystaniem programów Unii Europejskiej, w szczególności Programu Jean Monnet, w edukacji dla demokracji
Pobrania
Bibliografia
Carpenter, S., Mojab, S. (2017). Youth as/in crisis: young people, public policy, and the politics of learning. Rotterdam-Boston-Taipei: Sense Publishers.
Dąbrowska-Resiak, J. (2018). Badanie losów edukacyjnych i zawodowych polskich studentów uczestniczących w projektach mobilności w programie Erasmus [Erasmus… and what next? Study of the educational and professional fate of Polish students participating in mobility projects in the Erasmus program], Raporty z badań FRSE, 4, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa.
Dybowska, A. (2022). Europejskie polityki publiczne dla młodzieży – rys historyczny i perspektywy [European public Youth policies – historical outline and prospects]. Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH.
ERASMUS+ Jean Monnet Action Calls. https://www.eacea.ec.europa.eu/system/files/2022-11/E%2B%20JM_Infoday_International%20dimension_2022_JM.pdf.
Erasmus Programme Guide. https://erasmus-plus.ec.europa.eu/document/erasmus-programme-guide-2022-version-1.
European Parliament resolution of 6 April 2022.
Kohlberg, L. (1964). Development of moral character and moral ideology. In: M.L. Hoffman, Louis W. Hoffman, Review of Child Development Research, Vol. 1. New York: Russel Sage Foundation.
Koszalińska, K. Edukacja obywatelska – podstawowe uwarunkowania, [Civic education – basic conditions]. https://wyd.edu.pl/images/Zeszyty_naukowe/IXKarolinaKaszliska.pdf.
Lind, G. (1985). Moral dilemmas. Philosophical and psychological issues in the development of moral reasoning. In: Harding, C.G. (ed.), Growth and Regression in Cognitive-Moral Development, Chicago: Precedent Publishers Chicago.
Mudyń, K. (2002). W poszukiwaniu demokratycznej struktury osobowości, [In search of a democratic personality structure], Kultura i Edukacja 1, s. 40-51.
Nowak, E. (2013). Demokracja zaczyna się w głowie. Rozwijając osobowość demokratyczną [Democracy begins in the mind. By developing democratic personality], PRINCIPIA LVII-LVIII.
Oral question document 1-13/84 with debate by Mrs Boserup, Hammerich, Mr Bonde, Mr Boegh and Mr Skovmand to the foreign ministers meeting in political cooperation: the practical consequences of the signing of the solemn declaration on European union at the Stuttgart summit, (1983) Stuttgart.
Podsumowanie udziału polskich instytucji w akcjach programu Erasmus+ 2014-2020 zarządzanych centralnie przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury (EACEA) i adresowanych do sektora szkolnictwa wyższego, [Summary of the par-ticipation of Polish institutions in the actions of the Erasmus+ 2014-2020 program managed centrally by the European Education and Culture Executive Agency (EACEA) and addressed to the higher education sector]. https://erasmusplus.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/10/27/byq0pr/podsumowanie-akcji-centralnych-2014-2020-102021.pdf.
Pornschlegel, S., Zels, S., Ochrona wartości europejskich: Argumenty przemawiające za utworzeniem Europejskiej Agencji ds. Edukacji Obywatelskiej [Protecting European values: Arguments supporting the creation of a European Agency for Citizenship Education]. Brussels: European Policy Center.
Report on the implementation of citizenship education actions (2021/2008(INI)), Strasbourg, 23.3.2022 Commission on Culture and Education. https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2022-0060_PL.pdf.
The Treaty on European Union, (1992) Document 11992M/TXT, Maastricht.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Management and Administration Journal
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.