ŚWIADOMOŚĆ UBEZPIECZENIOWA GOSPODARSTWA DOMOWEGO A SPRZEDAŻ UBEZPIECZEŃ W POLSCE

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/zn.2023.60.07

Słowa kluczowe:

ubezpieczenie, świadomość ubezpieczeniowa, gospodarstwo domowe

Abstrakt

Rynek ubezpieczeń rozwija się dynamicznie. Powstają zarówno nowe produkty,  ale także udoskonala się aktualną ofertę o nowe zakresy odpowiedzialności. Także w Polsce widoczne są zmiany dotyczące rynku i produktów ubezpieczeniowych. Nie są one wprawdzie tak dynamiczne jak w krajach Europy Zachodniej, ale corocznie notuje się wzrost sprzedaży ubezpieczeń głównie majątkowych.  Dynamika tych zmian jest jednak dużo niższa niż w krajach europejskich, podobnie jaki wydatki na ubezpieczenia. Pojawia się zatem pytanie jaka jest przyczyna tej sytuacji? Czy może być ona spowodowana niską świadomością ubezpieczeniową? Świadomość ubezpieczeniowa została w pracy określona nie tylko jako stan wiedzy klienta firmy ubezpieczeniowej, ale także umiejętności znajdowania i korzystania z wiedzy i informacji, świadomego wyboru produktu, właściwej oceny tego produktu i umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji w oparciu o obiektywne informacje, a nie subiektywne opinie i poglądy.  W artykule podjęto próbę oceny świadomości ubezpieczeniowej oraz czynników, które ją definiują i na nią wpływają. W pracy wykorzystano dostępną w przedmiotowym zakresie bibliografię, dane statystyczne Głównego Urzędu Statystycznego, a także dane Polskiej Izby Ubezpieczeń i Komisji Nadzoru Finansowego. Przeprowadzono także autorską ankietę, a jej wyniki przedstawiono w ostatniej części artykułu.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Opublikowane

2023-12-27

Jak cytować

Niedziółka, M. (2023). ŚWIADOMOŚĆ UBEZPIECZENIOWA GOSPODARSTWA DOMOWEGO A SPRZEDAŻ UBEZPIECZEŃ W POLSCE. Management and Administration Journal, 60(133). https://doi.org/10.34739/zn.2023.60.07