WSPÓŁPRACA Z BIZNESEM JAKO WYRAZ REALIZACJI MODELU UNIWERSYTETU PRZEDSIĘBIORCZEGO. STUDIUM PRZYPADKU

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/maj.2024.01.01

Słowa kluczowe:

uniwersytet przedsiębiorczy, uniwersytet trzeciej generacji, współpraca uczelni z przedsiębiorstwami, korzyści ze współpracy uczelni z biznesem

Abstrakt

Na innowacyjność gospodarki ma wpływ m.in. funkcjonowanie edukacji i nauki (zwłaszcza szkolnictwa wyższego), dlatego konstruowanie pomostu pomiędzy światem nauki a biznesu staje się koniecznością. Podejście to ma swój wyraz w praktycznej realizacji modelu uniwersytetu przedsiębiorczego. Celem artykułu jest wskazanie aktywności uczelni, które wpisują się w model uniwersytetu przedsiębiorczego. Krótko przedstawiono ewolucję modelu uniwersytetu, by w dalszej części skupić się na istocie modelu trzeciej generacji. Wskazano formy transferu wiedzy z uczelni wyższych do otoczenia oraz główne zadania centrów współpracy z biznesem oraz omówiono płaszczyzny możliwej współpracy oraz określono wynikające z niej korzyści (dla obu stron). Przyjmując perspektywę B. Clarka oraz J.G. Wissema wskazano na działania Uniwersytetu Łódzkiego, które wpisują się w model uniwersytetu przedsiębiorczego. Na przykładzie aktywności Katedry Logistyki i Innowacji UŁ wskazano formy współpracy z przedsiębiorstwami zrealizowane w latach 2017-2023 (w badaniu zastosowano metodę obserwacji uczestniczącej). Konstatacja autorki jest taka, że biorąc pod uwagę wielopłaszczyznowe korzyści z kooperacji uczelni wyższych i biznesu państwo powinno tworzyć ekosystem, w którym biznes będzie realnie współpracował z uczelniami. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Alonso, A.D., O’Neill, M. (2011). Can universities assist small hospitality enterprises? The operators’ views. Journal of Foodservice Business Research 14(1), p. 53-67.

Arvanitis, S., Kubli, U., Woerter, M. (2008). University-industry knowledge, and technology transfer in Switzerland: What university scientists think about co-operation with private enterprises. Research Policy 37(10), p. 1865-1883.

Caloghirou, Y., Giotopoulos, I., Kontolaimou, A., Korra, E., Tsakanikas, A., (2021). Industry university knowledge flows and product innovation: How do knowledge stocks and crisis matter?. Research Policy 50(3), p. 104-195.

D’Este, Cf.P., Perkmann, M. (2011). Why do academics engage with the industry? The entrepreneurial university and individual motivations. Journal of Technology Transfer 36(3), p. 316-339.

Fontana, R., Geuna, A., Matt, M. (2006). Factors affecting university-industry R and D projects: The importance of searching, screening, and signaling. Research Policy 35(2), p. 309-323.

Gattringer, R., Hutterer, P., Strehl, F. (2014). Networkstructured university – industry – collaboration: values for the stakeholders. European Journal of Innovation Management 17(3), p. 272291.

Hardy, C., Phillips, N., Lawrence, T.B. (2013). Resources, knowledge, and influence: The organizational effects of interorganizational collaboration. Journal of Management Studies 40(2), p. 321-347.

Higuchi, Y., Yamanaka, Y. (2017). Knowledge sharing between academic researchers and tourism practitioners: a Japanese study of the practical value of embeddedness, trust, and co-creation. Journal of Sustainable Tourism 25(10), p. 1456-1473.

Hoarau, H. Kline, C. (2014). Science, and industry: Sharing knowledge for innovation, Annals of Tourism Research 46, p. 44-61.

Hudson, S., Meng, F., Cárdenas, D., So, K. (2017). Knowledge transfer: can research centers make a difference?, In: Scott, W.N., de Martino, M., van Niekerk, M. (eds.), Knowledge transfer to and within tourism: academic, industry and government bridges, p. 27-35, Emerald Publishing Limited.

Jóźwiak, J., Morawski, R.Z. (2009). Społeczna rola szkolnictwa wyższego i jego misja publiczna w perspektywie dekady 2010- -2020, [The social role of higher education and its mission public in the perspective of the decade 2010-2020], In: Rószkiewicz, M. (ed.), Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania i perspektywy [Polish higher education. Condition, conditions and prospects]. Warszawa: Wyd. UW.

Klimczuk, M. (2010). Rola uczelni wyższych w procesie transferu wiedzy do przedsiębiorstw, [The role of universities in the process of knowledge transfer to enterprises]. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej 272, p. 149-168.Kumański, M. (2016). Przedsiębiorczość akademicka, czyli koncepcja spółek typu spin-off, [Academic entrepreneurship, or the concept of spin-off companies]. Journal of Modern Management Process 1(1), p. 89-96.

Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji [The university in an era of change. Institutions and academic staff in conditions growing competition]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lai, I.K.W., Lu, T.-W. (2016). How to improve the university–industry collaboration in Taiwan’s animation industry? Academic vs. industrial perspectives. Technology Analysis & Strategic Management 28(6), p. 717-732.

Levy, R., Roux, P., Wolff, S. (2009). An analysis of science–industry collaborative patterns in a large European University, The Journal of Technology Transfer 34, p. 1-23.

Liao, S., Hu, T. (2007). Knowledge transfer and competitive advantage on environmental uncertainty: An empirical study of the Taiwan semiconductor industry, Technovation 27(6-7), p. 402-411.

Matusiak, K.B (2010). Budowa powiązań nauki z biznesem w gospodarce opartej na wiedzy, [Building connections between science and business in the knowledge-based economy]. Warszawa: SGH.

Milczarek, M., Grabowska-Szaniec, A., Walkowiak, K., Smakulski, J. (2016). Współpraca uczelni wyższych z sektorem przedsiębiorców – możliwości, korzyści, bariery [University cooperation higher education institutions with the entrepreneurial sector – opportunities, benefits, barriers], In: Mempel-Śnieżyk, A., Doskocz, J., Kardasz, P. (eds.). Innowacje w polskiej nauce w obszarze nauk ekonomicznych. Przegląd aktualnej tematyki badawczej [Innovations in Polish science in the field of economic sciences. Overview of current research topics]. Brzeziny: Wydawnictwo Nauka i Biznes.

Pgilpott, K., Doolet, L., O’Reilly, C., Lupton, G. (2011). The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions. Tenovation 31(4), p. 161-170.

Pietrzyk, A. (2015). Synergia wartości i usług edukacyjnych we współpracy uczelni wyższej z partnerem komercyjnym – studium przypadku [Synergy of educational values and services in the cooperation of a university with commercial partner – case study]. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 225, p. 146-155.

Poznańska, K. (2014). Przedsiębiorczość akademicka – cechy i znaczenie w gospodarce światowej i polskiej [Academic entrepreneurship – features and importance in the global economy and Polish], In: Kraśnicka, T. (ed.). Innowacyjność współczesnych organizacji. kierunki i wyniki badań, część 2, [Innovation of modern organizations. research directions and results, part 2]. Katowice: Uniwersytet ekonomiczny w Katowicach.

Rosigkeit, A. (1996). Reformdefizite der deutchen Hochschule. Zum Dilemma der staatlichen Universitat im Spannunsfeld zwischen Normativer Theorie und Politischer Realitat. Frankfurt am Main-Berlin-New York-Wen: P. Lang.

Rossi, F., Rosli, A. (2015). Indicators of university–industry knowledge transfer performance and their implications for universities, evidence from the United Kingdom. Studies in Higher Education 40(10), p. 1-22.

Schartinger, D., Schibany, A., Gassler, H. (2001). Interactive relations between universities and firms: Empirical evidence for Austria. The Journal of Technology Transfer 26, p. 255-268.

Sobaih, A., Jones, E. (2015). Bridging the hospitality and tourism university–industry research gap in developing countries: The case of Egypt. Tourism and Hospitality Research 15(3), p. 161-177.

The state of university business cooperation in Europe. Final report. Publications Office of the European Union, European Commission (2018). https://doi.org/10.2766/676478.

Wissema, J.G. (2005). Technostarterzy – dlaczego i jak? [Technostarters – why and how?]. Warszawa: PARP.

Wissema, J.G. (2009). Uniwersytet Trzeciej Generacji. Uczelnia XXI wieku [Third Generation University. The university of the 21st century]. Ziębice: ZANTE.

www.uni.lodz.pl/wydzialy-i-jednostki-ul/centrum-wspolpracy-z-otoczeniem

www.sciencehub.uni.lodz.pl/science-hub-ul

Opublikowane

2024-10-11

Jak cytować

Bukowska-Piestrzyńska, A. (2024). WSPÓŁPRACA Z BIZNESEM JAKO WYRAZ REALIZACJI MODELU UNIWERSYTETU PRZEDSIĘBIORCZEGO. STUDIUM PRZYPADKU. Management and Administration Journal, 62(1). https://doi.org/10.34739/maj.2024.01.01