E-COMMERCE W POLSCE I W UKRAINIE: ROZWÓJ I WYZWANIA

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/zn.2023.60.06

Słowa kluczowe:

cyfryzacja, e-commerce, rynek e-commerce, Polska, Ukraina

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie i uogólnienie charakterystycznych cech handlu internetowego oraz wskazanie możliwości, alternatyw dla dalszego rozwoju e-commerce w Polsce i w Ukrainie. Omawiane są m. in. zalety handlu internetowego, podejścia do jego obsługi. Rozważana jest dynamika rozwoju handlu internetowego w Polsce i w Ukrainie w ostatnich latach, pozytywne konsekwencje jego ekspansji pod względem obrotów handlowych, jak i asortymentu towarów i usług, rozwoju sklepów internetowych. Autorzy po przeprowadzeniu analizy materiałów źródłowych dotyczących sektorae-commerce w państwach sąsiednich stwierdzają, że handel on-line ma popyt wśród ludności i perspektywy dalszego rozwoju nawet w trudnych warunkach stanu wojennego w Ukrainie. Z przedstawionych ocen wynika, że znaczenie zakupów on-line w Polsce wzrasta, zakupy internetowe zdobywają nowych klientów w różnym wieku, rośnie otwartość polskich e-klientów na zakupy transgraniczne i coraz więcej sprzedawców decyduje się na handel on-line. W Ukrainie handel elektroniczny nabiera tempa, a jego rozwój stwarza warunki dla ukraińskich przedsiębiorstw w kierunku integracji z europejską przestrzenią cyfrową. W artykule zaproponowano alternatywne sposoby poprawy normatywnego pola regulacyjnego dla rozwoju handlu internetowego w Ukrainie na warunkach zgodności z uczciwą konkurencją. Przed polskim i ukraińskim rynkiem e-commerce stoi szereg wyzwań i zadań, realizacja których umożliwi osiągnięcie wyższych światowych standardów.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Biogram autora

  • Svitlana Levytska - National University of Water and Environmental Engineering

    Profesor, National University of Water and Environmental Engineering

Opublikowane

2023-12-27 — zaktualizowane 2024-01-09

Jak cytować

Levytska, S., & Demianiuk, R. (2024). E-COMMERCE W POLSCE I W UKRAINIE: ROZWÓJ I WYZWANIA . Management and Administration Journal, 60(133). https://doi.org/10.34739/zn.2023.60.06