E-COMMERCE W POLSCE I W UKRAINIE: ROZWÓJ I WYZWANIA
DOI:
https://doi.org/10.34739/zn.2023.60.06Słowa kluczowe:
cyfryzacja, e-commerce, rynek e-commerce, Polska, UkrainaAbstrakt
Celem artykułu jest zbadanie i uogólnienie charakterystycznych cech handlu internetowego oraz wskazanie możliwości, alternatyw dla dalszego rozwoju e-commerce w Polsce i w Ukrainie. Omawiane są m. in. zalety handlu internetowego, podejścia do jego obsługi. Rozważana jest dynamika rozwoju handlu internetowego w Polsce i w Ukrainie w ostatnich latach, pozytywne konsekwencje jego ekspansji pod względem obrotów handlowych, jak i asortymentu towarów i usług, rozwoju sklepów internetowych. Autorzy po przeprowadzeniu analizy materiałów źródłowych dotyczących sektorae-commerce w państwach sąsiednich stwierdzają, że handel on-line ma popyt wśród ludności i perspektywy dalszego rozwoju nawet w trudnych warunkach stanu wojennego w Ukrainie. Z przedstawionych ocen wynika, że znaczenie zakupów on-line w Polsce wzrasta, zakupy internetowe zdobywają nowych klientów w różnym wieku, rośnie otwartość polskich e-klientów na zakupy transgraniczne i coraz więcej sprzedawców decyduje się na handel on-line. W Ukrainie handel elektroniczny nabiera tempa, a jego rozwój stwarza warunki dla ukraińskich przedsiębiorstw w kierunku integracji z europejską przestrzenią cyfrową. W artykule zaproponowano alternatywne sposoby poprawy normatywnego pola regulacyjnego dla rozwoju handlu internetowego w Ukrainie na warunkach zgodności z uczciwą konkurencją. Przed polskim i ukraińskim rynkiem e-commerce stoi szereg wyzwań i zadań, realizacja których umożliwi osiągnięcie wyższych światowych standardów.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe UPH seria Administracja i Zarządzanie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.