WPŁYW EPIDEMII COVID-19 NA TRANSPORT KOLEJOWY W EUROPIE
DOI:
https://doi.org/10.34739/zn.2023.60.04Słowa kluczowe:
epidemia COVID-19, transport kolejowy, obostrzenia epidemiologiczne, przewóz pasażerów, aspekty ekologiczne, łańcuch dostawAbstrakt
Celem opracowania jest ukazanie zakresu oddziaływania epidemii COVID-19 na rynek przewozów kolejowych w Europie. Analizie poddano rynek przewozów pasażerskich i towarowych. Badany okres obejmuje lata 2019-2022. Epidemia COVID-19 dotknęła wszystkie kraje europejskie, wpłynęła na stronę popytową i podażową wszystkich rodzajów transportu, w tym także transport kolejowy. Ograniczenia wdrożone w różnych obszarach działalności gospodarczej spowodowały, że kolej utraciła znaczną część pasażerów. W 2020 r. ilość pasaże-rokilometrów w porównaniu do 2019 r. zmniejszyła się średnio o 48%. Największa zmiana dotyczyła takich krajów jak Irlandia i Wielka Brytania (spadek o 65%). W odniesieniu do transportu ładunków koleją skala oddziaływania obostrzeń była już znacząco mniejsza. W rezultacie ilość pracy przewozowej wyrażona liczbą tonokilometrów zmniejszyła się w 2020 r. o 7% w porównaniu z rokiem 2019. Lata 2021-2022 to kres odbudowy rynku kolejowego. W sposób znaczący i powszechny wzrosła wówczas liczba pasażerów przewożonych koleją oraz wskaźnik wykorzystania kolei. Takie kraje jak Niemcy, Hiszpania czy Francja, podjęły inicjatywy mające na celu promowanie publicznych środków transportu, w tym głównie kolei. Dla dalszego rozwoju transportu kolejowego konieczne jest stałe podnoszenie jakości usług, skracanie czasu podróży, poprawa dostępności nowoczesnego taboru oraz integracja kolei z pozostałymi regionalnymi, miejskimi i podmiejskimi sieciami kolejowymi, a także z innymi rodzajami transportu.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Zeszyty Naukowe UPH seria Administracja i Zarządzanie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.