Fundacja korporacyjna jako narzędzie realizacji celów społecznych przedsiębiorstwa
Corporate foundation as a tool for achieving corporate social goals
Słowa kluczowe:
corporate foundation, corporate community involvementAbstrakt
W ostatnich latach w Polsce pojawiła się tendencja do tworzenia fundacji korporacyjnych. Takie właśnie organizacje non-profit, zakładane przez przedsiębiorstwa, są nie tylko coraz liczniejsze, ale też coraz ważniejsze. Tendencję tę można przypisać znaczeniu, jakie odgrywa w Polsce i na świecie koncepcja społecznego zaangażowania przedsiębiorstw (CCI z ang. Corporate Community Involvement). Odnosi się ona do zaangażowania przedsiębiorstw w inicjatywach społecznych poprzez udział finansowy, rzeczowy i zasoby ludzkie. Ma na celu zaspokojenie społecznych i gospodarczych potrzeb oraz oczekiwań społeczności, w których działają. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie wyników badań własnych otrzymanych w trakcie realizacji grantu, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w Krakowie, pt.: „Fundacja korporacyjna jako narzędzie realizacji celów społecznych przedsiębiorstwa”. W czasie realizacji badań własnych, udało się przeprowadzić 50 wywiadów skategoryzowanych wśród 72 zidentyfikowanych i aktywnie działających fundacji korporacyjnych w Polsce oraz 27 wywiadów z przedsiębiorstwami je tworzącymi. Badania przeprowadzono w maju i czerwcu 2012 roku. Dodatkowo przeanalizowano strony internetowe 86 fundacji i firm założycielskich.