Rozwój infrastruktury transportu kolejowego w Polsce w ramach II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego
Development of railway infrastrukcture in Poland under Pan-European Transport Corridor II
Słowa kluczowe:
structure of freight transport in Poland, state, modernization, funding railway infrastructureAbstrakt
Transport jest jednym z podstawowych ogniw gospodarek narodowych. Jest on
niezbędny do zapewnienia właściwego działania systemu ekonomicznego danego państwa.
Wpływ transportu kolejowego na gospodarkę zmniejszał się sukcesywnie w ostatnich latach ze
względu na konkurencję ze strony innych środków transportu. Przyczyną tego stanu rzeczy
stało się także nieefektywne zarządzanie poszczególnymi spółkami kolejowymi. Restrukturyzacja przedsiębiorstw oraz modernizacja taboru pozwala na wykorzystanie tego środka przewozowego w większym stopniu w przyszłości. Stan infrastruktury transportu kolejowego poprawia
się sukcesywnie w ramach modernizacji oraz rewitalizacji poszczególnych jej elementów. Ze
względów ekonomicznych oraz finansowych proces ten jest realizowany zazwyczaj w przypadku linii kolejowych o znaczeniu magistralnym bądź leżących w ramach PKT. Linia kolejowa E20
jest jedną z najnowocześniejszych linii kolejowych w Rzeczpospolitej Polskiej. Jest to związane
z jej położeniem w strategicznym z punktu widzenia Polski oraz Unii Europejskiej korytarzu
transportowym. Wchodzi ona w skład II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego.