Wpływ działań rodziców w szkole – bezpośrednich i za pośrednictwem mediów społecznościowych – na zarządzanie szkołą in Israeli Schools
DOI:
https://doi.org/10.34739/zn.2020.51.02Słowa kluczowe:
zaangażowanie rodziców, zarządzanie szkołą, media społecznościoweAbstrakt
Rosnąca popularność nowych technologii komunikacyjnych zmieniła równowagę sił między rodzicami a zespołami zarządzającymi szkołą ich dzieci. Większa łatwość komunikacji spowodowała wzrost zaangażowania rodziców w szkole, a tym samym zmianę roli dyrektorów szkół w zarządzaniu interesariuszami szkoły. Działania rodziców w szkołach i ich komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych spowodowały zmniejszenie uzależnienia rodziców od kierownictwa szkoły oraz jej kadry dydaktycznej. Celem artykułu jest zidentyfikowanie i wyjaśnienie ewolucji zaangażowania rodziców w zarządzanie szkołą. Kompleksowy przegląd literatury został wykorzystany do oceny zmieniającego się wpływu zaangażowania rodziców w szkole poprzez działania szkolne i media społecznościowe oraz wpływ, jaki wywarł na zarządzanie szkołą. Wzrost wpływu rodziców na zarządzanie szkołą spowodował wiele pozytywnych zmian, jednakże silnie negatywne reakcje w mediach społecznościowych okazały się szkodliwe dla zarządzania szkołą i środowiska szkolnego. Stwierdzono konieczność nasilenia współpracy i wzajemnej koordynacji działań rodziców, kierownictwa szkoły oraz innych interesariuszy, aby osiągnąć wymaganą równowagę między pozytywnym zaangażowaniem a nadgorliwą ingerencją rodziców.