Rola menedżera w kształtowaniu etycznych zachowań pracowników w organizacji
The manager's role in shaping the ethical conduct of workers in the organization
Keywords:
manager, organization, change, ethical behavior, knowledge, moral norms, valuesAbstract
Artykuł stanowi próbę zaprezentowania roli menedżera w tworzeniu etycznego zespołu pracowników. W pracy menedżera z ludźmi ważnym aspektem jest postrzeganie pracowników jako podmiotu organizacji. Okazywanie im życzliwości i szacunku wpływa na budowanie zespołu postępującego zgodnie z normami prawnymi i etyką biznesu. Menedżer rozwiązuje w organizacji wszelkie problemy, dlatego też powinien być profesjonalistą w zawodzie oraz wzorem kultury osobistej i zachowań pozbawionych nepotyzmu. Przestrzeganie norm i zachowań etycznych powinno emanować od kierownictwa organizacji, a przede wszystkim od jej menedżera. Pracownik powinien mieć możliwość „rozwinięcia skrzydeł”, a zatem powinien być zmotywowany i zdeterminowany do twórczego działania i współodpowiedzialności za firmę oraz jej dobrą pozycję na konkurencyjnym rynku.