Nauczyciel w obliczu przemian cywilizacyjnych i kulturowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34739/szk.2023.10.07

Słowa kluczowe:

współczesny nauczyciel, kwalifikacje, cechy osobowości

Abstrakt

Nowy model edukacji powinien koncentrować się nie tylko na pamięciowym przyswajaniu informacji, ale na opanowaniu metod wyszukiwania, gromadzenia danych i analizy informacji. Uważam, że w edukacji w epoce informacji dominować będzie edukacja dotycząca głównie sfery emocjonalnej i wolicjonalnej. Nauczyciel będzie uczył ucznia doboru właściwych informacji, ich rozumienia i racjonalności, zgodnej z hierarchią wykorzystywanych wartości. Podstawą edukacji powinna być jednak pomoc uczniowi w aktualizowaniu własnych, unikalnych zdolności. Jest to rodzaj wsparcia, towarzyszący rozwojowi. W szkole mówimy o szeroko rozumianej edukacji integralnej, która łączy wszystkie sfery życia człowieka. Ta integralność wspiera uczniów w rozwoju zdrowotnym, psychologicznym, estetycznym, intelektualnym, społecznym, moralnym i duchowym oraz postrzeganiu ucznia w kontekście warunków środowiskowych i społecznych. Nauczyciel ery informacji musi zdawać sobie sprawę z faktu, że jego zawód ma charakter aksjologiczny.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Pobrania

Opublikowane

21.02.2025

Jak cytować

Przybycień, K. K. (2025). Nauczyciel w obliczu przemian cywilizacyjnych i kulturowych. Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne Seria Pedagogika, 10(10). https://doi.org/10.34739/szk.2023.10.07