Acceptance of children with disabilities in the conditions of inclusive education on the basis of research conducted in a Primary School named after Knights of the Order of the Smile in Rudzienko

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.06

Keywords:

acceptance, children with disabilities, inclusive education, exclusion, special educational needs

Abstract

The aim of the research was to examine the process of inclusion and to assess the level of acceptance of children with disabilities by healthy peers in a public Primary School named after Knights of the Order of the Smile in Rudzienko. The introduction presents the problem of social exclusion, the idea of inclusive education, based on the reports and analysis of the literature. The empirical part presents the results of the research obtained by the use of the diagnostic survey method, the survey and the interview technique using the tools of author’s own design - a survey questionnaire and an interview questionnaire. The analysis of the research results covers such issues as: the level of awareness about the presence of students with disabilities in the peer group, the perception of children with disabilities in the peer group, events dedicated to the inclusion of children with disabilities in school and social life, presentation of the results of an interview with a school counsellor. The analysis of the results of the conducted research showed that learning and integration of non-disabled and disabled students in the conditions of inclusive education in the researched institution proceeds effectively, and the level of acceptance of children with special educational needs among peers is quite high.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow M. (2000), Robić właściwe rzeczy. Potrzeby specjalne z perspektywy doskonalenia szkoły, [w:] G. Fairbairn, S. Fairbairn (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach – wybrane zagadnienia etyczne, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa.

Bronfenbrenner U., Morris P. (2006), The bioecological model of human develop-ment, [w:] W. Damon, R.M. Lerner (red.), Handbook of child psychology, Wyd. 6., T. 1, John Wiley & Sons, New York, s. 793-828.

Chodkowska M. (2004), Problemy pedagogicznego wsparcia uczniów z niepełno-sprawnością intelektualną w zakresie społecznego funkcjonowania w klasie szkolnej, [w:] Z. Palak, Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji, Wydawnictwo UMCS, Lublin, s. 63-73.

Kwieciński Z. (2005), Szkoła a wykluczenie, [w:] K. Marzec-Holka (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, s. 35-45.

Kyriazopoulou M., Bartolo P., Bjorck-Akesson E., Gine C., Bellour F. (2017), Włączająca wczesna edukacja: Nowe spostrzeżenia i narzędzia – końcowy raport podsumowujący, Europejska Agencja ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej, Odense.

Qvortrup A., Qvortrup L. (2018), Being included – experiences of social participa-tion of pupils with special education needs in mainstream schools, „International Journal of Inclusive Education”, Vol. 22, Iss. 7, p. 805-815.

Piorunek M. (2010), O pomocy, wsparciu społecznym i poradnictwie – prolegomena do teoretycznych rozważań i praktycznych odniesień, [w:] M. Piorunek (red.), Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 7-14.

Plichta P. (2010), Uczniowie niepełnosprawni intelektualnie jako ofiary i sprawcy agresji rówieśniczej, [w:] J. Pyżalski (red.), Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne – podręcznik metodyczny, ROBUSD Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Łodzi, Centrum Badań Behawioralnych Uniwersytetu Stavanger, Łódź, s. 7-8.

Plichta P. (2016), Przemoc rówieśnicza i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uwarunkowania i propozycje rozwiązań profilaktycznych, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 15(1), s. 28-52.

Zacharuk T. (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej. Wydawnictwo UPH w Siedlcach, Siedlce.

Downloads

Published

29.09.2023

How to Cite

Gorczyca, M. (2023). Acceptance of children with disabilities in the conditions of inclusive education on the basis of research conducted in a Primary School named after Knights of the Order of the Smile in Rudzienko. Disabled Student. Sketches and Theses, 23(16). https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.06