KORZYŚCI I ZAGROŻENIA DLA UCZNIÓW WYNIKAJĄCE Z REALIZACJI EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ W OPINII NAUCZYCIELI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W MIŃSKU MAZOWIECKIM
DOI:
https://doi.org/10.34739/sn.2023.23.05Słowa kluczowe:
szkoła, edukacja włączająca, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymiAbstrakt
Artykuł poświęcony jest realizacji edukacji włączającej na terenie miasta Mińska Mazowieckiego. Zbadano opinie nauczycieli z dwóch szkół. Edukacja włączająca jest edukacją zrzeszającą wszystkich, bez względu na trudności. Obejmuje zarówno uczniów pełnosprawnych, jak i tych z niepełnosprawnościami. Wsparcie udzielane jest przez nauczycieli, wychowawców i specjalistów. W przypadku trudności można skorzystać z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków doskonalenia nauczycieli czy bibliotek pedagogicznych. Aby edukacja ta coraz bardziej efektywnie funkcjonowała, cyklicznie wprowadzane są nowelizacje ustaw.
Pobrania
Bibliografia
Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wydawnictwo FRSE, Warszawa.
Czarnocka M. (2019), Zajęcia socjoterapeutyczne – jak i dla kogo organizować, https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/zajecia-socjoterapeutyczne-jak-i-dla-kogo-organizowac-2955.html, data dostępu: 30.06.2023.
Edukacja włączająca odpowiedzią na potrzeby wszystkich polskich uczniów (2022), https://www.ore.edu.pl/2022/06/edukacja-wlaczajaca-odpowiedzia-na-potrzeby-wszystkich-polskich-uczniow/, data dostępu: 1.07.2023.
Łaska B. (2019), Prawo oświatowe a edukacja włączająca, online: Edukacja włączająca – seria publikacji, witryna Ośrodka Rozwoju Edukacji, https://www.ore. edu.pl/2019/09/edukacja-wlaczajaca-seria-publikacji/, data dostępu: 1.07.2023.
Polski Komitet ds Unesco: Edukacja dla Wszystkich (s.a.), Polski Komitet ds. UNESCO: strona główna, https://www.unesco.pl/edukacja/edukacja-dla-wszystkich/, data dostępu: 1.07.2023.
Pytka L. (2008), Rozkwit pedagogiki resocjalizacyjnej w Polsce, „Opieka, Wychowanie, Terapia” 3-4 (75-76), s. 18-27, online: https://kkwr.org.pl/wp-content/ uploads/2018/01/Opieka-Wychowanie-Terapia_2008_3-4.pdf#page=20, data dostępu: 6.07.2023.
Pytka L., Zacharuk T. (2014), Zaburzenia przystosowania społecznego. Elementy pedagogiki reintegracyjnej i edukacji inkluzyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Siedlce.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, Dz.U. 2017, poz. 1743.
Skałbania B., Babiarz M. (2018), Edukacja włączająca jako przestrzeń dla rozwoju czy ryzyko wykluczenia i marginalizacji ucznia?, „Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy”, nr 18(11).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz.U. z 2017 r., poz. 59.
Zacharuk T. (2008), Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej, Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.