Wytyczne dla autorów
1. Wskazówki dla autorów
Publikacja artykułu w czasopiśmie Historia i Świat oparta jest na pisemnej umowie między wydawcą a autorem, która obejmuje prawa i obowiązki stron, warunki i sposób ich realizacji oraz oświadczenie autora, na temat samodzielnego wykonania dzieła, nienaruszania praw osób trzecich oraz zgody na publikację artykułu.
Pliki do pobrania:
Podpisane dokumenty należy przesłać na adres historia_i_swiat@uws.edu.pl
2. Wymagania dotyczące artykułów i techniki przygotowania tekstu
Struktura
Twój artykuł powinien być skonstruowany w następujący sposób:
- strona tytułowa;
- abstrakt;
- słowa kluczowe;
- wprowadzenie tekstu głównego,
- materiały i metody,
- wyniki, dyskusja;
- podziękowanie;
- deklaracja;
- bibliografia;
- dodatki (odpowiednio);
- tabele z podpisami (na poszczególnych stronach);
- ilustracje z podpisami (jako lista).
Limit wyrazów
W tym czasopiśmie nie ma limitów wyrazów.
Styl
Czcionka: Times New Roman, 12 punktów, odstępy między wierszami. Użyj marginesów co najmniej 2,5 cm (lub 1 cal).
Tytuł: Użyj pogrubienia dla tytułu artykułu, z pierwszą wielką literą dla wszystkich właściwych rzeczowników.
Nagłówki: Wskaż poziom nagłówków sekcji w swoim artykule:
Nagłówki pierwszego poziomu (np. Wprowadzenie, wnioski) powinny być pogrubione, z pierwszą wielką literą dla wszystkich właściwych rzeczowników.
Nagłówki drugiego poziomu powinny być zapisane pogrubioną kursywą, a pierwsza odpowiednia rzeczownik powinna zawierać wielką literę.
Nagłówki trzeciego poziomu powinny być pisane kursywą, z pierwszą wielką literą dla wszystkich właściwych rzeczowników.
Formatowanie i szablony
Artykuły mogą być przesyłane w formacie Word. Ilustracje należy przesłać jako oddzielne pliki w formacie jpg (300 dpi).
Bibliografia
Przypisy powinny być generowane przez Word na dole strony. Odniesienia w tekście powinny być umieszczone przed kropką kończącą zdanie lub przecinkiem, gdy odwołanie znajduje się wewnątrz zdania, z wyjątkiem sytuacji, gdy zdanie kończy się skrótem. Następnie numery przypisów i odniesień należy umieścić w górnym indeksie bez niepotrzebnych nawiasów i kropek po liczbach. Bibliografia powinna być umieszczona na końcu artykułu.
Wymagane uwagi bibliograficzne - zgodnie z uproszczonym systemem, np .:
a / w przypisach: MAKSYMIUK, 2015: 66.
b / w bibliografii:
MAKSYMIUK, K. (2015) Geography of Roman-Iranian Wars: Military Operations of Rome and Sasanian Iran. Siedlce: Publishing House of Siedlce University of Natural Sciences and Humanities.
DARYAEE, T. (2010) ‘Bazaar, Merchants, and Trade in Late Antique’, Comparative Studies of South Asia, Africa, and the Middle East 30.3: 401-409. doi:10.1215/1089201X-2010-023
DRIJVERS, H. J. W. (1977) ‘Hatra, Palmyra und Edessa. Die Städte der syrisch-mesopotamischen Wüste in politischer, kulturgeschichtlicher und religionsgeschichtlicher Beleuchtung’, in Aufstieg und Niedergang der römischen Welt : Geschichte und Kultur Roms im Spiegel der neueren Forschung / 2, Principat Bd 8, eds. H. TEMPORINI, W. HAASE, Berlin: Walter de Gruyter, 799-906. doi:10.1515/9783110866940-019
Informacje dodatkowe: co należy uwzględnić
Dane autora: wszyscy autorzy manuskryptu powinni zamieścić swoje pełne imię i nazwisko oraz afiliację na stronie tytułowej manuskryptu (prosimy również o uwzględnienie ORCiD).
Jeden autor będzie musiał zostać zidentyfikowany jako odpowiedzialny autor. Współautorem jest każda osoba, która wniosła znaczący wkład w artykuł. Jeśli artykuł jest napisany przez więcej niż jednego autora, wybierz jedną osobę, która będzie autorem korespondencyjnym. Osoba ta zajmie się wszelką korespondencją dotyczącą artykułu i podpisze umowę o publikacji w imieniu wszystkich autorów. Autor ten jest odpowiedzialny za zapewnienie poprawności wszystkich danych kontaktowych autorów. Wszyscy powinniście uzgodnić kolejność, w jakiej wasze nazwiska pojawią się w artykule.
Powiązania autorów to powiązania z instytucjami, w których przeprowadzono badania. Jeśli którykolwiek z wymienionych współautorów przeniesie powiązanie podczas procesu recenzji, nowe powiązanie można podać jako przypis. Pamiętaj, że po zaakceptowaniu twojego dokumentu nie można wprowadzać żadnych zmian w afiliacji.
Nota biograficzna: proszę podać krótką notkę biograficzną każdego autora. Powinno to być stosunkowo krótkie (np. Nie więcej niż 200 słów).
Szczegóły finansowania: proszę podać wszystkie dane wymagane przez instytucje finansujące i przyznające dotacje w następujący sposób: W przypadku dotacji dla jednej agencji: Ta praca była wspierana przez [Agencję finansującą] w ramach Grantu [numer xxxx].
Wskazówki na temat konfliktu interesów i sposobu jego ujawnienia. W przypadku braku ujawnienia opublikujemy następujące oświadczenie: „Autorzy nie zgłosili potencjalnego konfliktu interesów”.
Wykorzystanie materiałów osób trzecich w artykule
Musisz uzyskać niezbędne pozwolenie na ponowne wykorzystanie materiałów stron trzecich w swoim artykule. Wykorzystywanie krótkich fragmentów tekstu w formie cytatu i niektórych innych rodzajów materiałów jest zwykle dozwolone, w ograniczonym zakresie, do celów krytyki i przeglądu bez uzyskania formalnego zezwolenia. Jeśli chcesz dołączyć do swojego dokumentu jakiekolwiek materiały, do których nie masz praw autorskich i które nie są objęte niniejszą nieformalną umową, przed przesłaniem musisz uzyskać pisemną zgodę właściciela praw autorskich.
Abstrakt: wytyczne
Streszczenie traktowane jest jako podsumowanie artykułu obejmujące problem badawczy, hipotezy, metody i wyniki badań.
Formatowanie streszczenia:
- treść streszczenia umieszczamy pod nagłówkiem (Streszczenie), bez wcięcia akapitowego,
- czcionka streszczenia: Times New Roman (11 pkt),
- długość streszczenia 400–1600 znaków ze spacjami.
Do streszczenia należy dołączyć słowa kluczowe – od 3 do 7.
Formatowanie słów kluczowych:
- słowa kluczowe należy umieścić bezpośrednio pod tytułem artykułu, bez wcięcia akapitowego,
- słowa kluczowe zapisane małymi literami (wyjątkiem są nazwy własne) należy oddzielać przecinkami,
- po wszystkich słowach kluczowych nie stawia się kropki.
Treść streszczenia powinna być uporządkowana. W tym celu można wykorzystać następujące pytania i odpowiedzieć na nie 1–2 zdaniami:
- Jakie główne zagadnienie poruszane jest pracy? – zarysowanie celu badawczego, tezy lub hipotezy.
- Jakie badania zostały przeprowadzone? – wyjaśnienie metod badawczych.
- Co ustalono na skutek badań? – podsumowanie najważniejszych ustaleń.
- Jakie wnioski wynikają z badań? – przedstawienie interpretacji wyników badań.
Ad. 1. Cele badawcze
Należy rozpocząć od jasnego zdefiniowania problemu badawczego, sformułowania celu badań. Jakiego problemu praktycznego lub teoretycznego dotyczą badania? Na jakie pytania należy odpowiedzieć? Można dodać również krótką informację o kontekście badań, społecznym czy naukowym.
Ad. 2. Metodologia
Należy wskazać metody badawcze zastosowane w badaniach. Najlepiej, by ta część zawierała się w 1–2 zdaniach. Można zastosować czas przeszły, ponieważ czynności zostały już wykonane, bez oceny metodologii.
Ad 3. Wyniki badań
Należy podsumować główne wyniki badań. Nie trzeba uwzględniać wszystkich wyników badań, ale podkreślić najważniejsze ustalenia zaznajamiające czytelnika z prezentowanymi badaniami.
Ad 4. Wnioski i podsumowanie
Należy krótko zaprezentować główne wnioski, jakie można wysnuć z opisanych badań. Czy i jak rozwiązano problem sformułowany we wstępie? Jeżeli istnieją znaczące ograniczenia w zakresie opisywanych badań lub badania wymagają kontynuacji, należy to zasygnalizować.
Ważne: Należy unikać cytowania źródeł w abstrakcie – powinien być całkowicie zrozumiały bez odwoływania się do innych źródeł. Odnośniki w abstraktach mogą znaleźć się tylko w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy artykuł jest odpowiedzią na inny artykuł lub bezpośrednio nawiązuje do innych badań.