Korozja pokrycia samolotu i względy bezpieczeństwa konstrukcyjnego
DOI:
https://doi.org/10.34739/dsd.2021.02.10Słowa kluczowe:
konstrukcja statku powietrznego, bezpieczeństwo statku powietrznego, inspekcja nieniszcząca, korozja, konserwacja, obciążenie, zmęczenieAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie niektórych osobliwości korozji płatowca, wpływu sił zewnętrznych na elementy pokrycia samolotu oraz ich wpływu na integralność kon-strukcji. Proces korozji jest ogólnie związany ze zmęczeniem elementów konstrukcyjnych statku powietrznego pod wpływem wielu czynników, takich jak rodzaj obciążenia, właściwości materia-łów, środowisko korozyjne itp. W artykule skupiono się na współczynnikach obciążenia charakte-rystycznych dla elementów konstrukcyjnych skrzydeł samolotu oraz ich wpływie na korozję kry-tycznych elementów konstrukcyjnych. Korozja skrzydła jest postrzegana jako konsekwencja oddziaływania środowiska na uszkodzoną ochronę powierzchni pokrycia i elementów łączących wywołaną naprężeniem statycznym i dynamicznym skrzydła. Dynamikę pracy poszczególnych elementów konstrukcyjnych dodatkowo potęguje zmęczenie materiału. Wczesne wykrywanie pro-cesów korozji było generalnie i ma kluczowe znaczenie dla ogólnego bezpieczeństwa statku po-wietrznego. Przedstawione w artykule propozycje zostały sformułowane w celu udoskonalenia sys-temu pracy zapewniającego bezpieczeństwo eksploatacji statków powietrznych w zakresie odpor-ności na uszkodzenia korozyjne.