Korpusy językowe w języku specjalistycznym medycznym jako narzędzie wspomagające przekład i nauczanie języka medycznego

Autor

  • Anna Bączkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Lekarski Collegium Medicum w Bydgoszczy

Słowa kluczowe:

profesjolekt, język medyczny, język angielski dla celów specjalistycznych, korpusy językowe, nauczanie języka medycznego, przekład tekstów medycznych, medyczny dyskurs naukowy

Abstrakt

The aim of this paper is to discuss the problem of how corpus linguistics can be used in the field of English for medical purposes (EMP), in particular in: teaching medical English, teaching medical translation, assisting translators in rendering medical texts and authors in writing medical academic texts. A number of corpus tools and ways of data analysis are presented, such as: automatic term extraction, data visualisation, collocation and tag analysis, using regular expressions in data retrieval, function of lexical bundles and word lists. On a more general note, some suggestions as regards the didactics of EMP are presented, such as increasing the number of teaching hours devoted specifically to advanced EMP, along with the so-called general EMP, and designing classes devoted to the analysis of academic discourse and the teaching of academic writing.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-31

Numer

Dział

Studia i Rozprawy

Jak cytować

Korpusy językowe w języku specjalistycznym medycznym jako narzędzie wspomagające przekład i nauczanie języka medycznego. (2018). Conversatoria Linguistica, 12, 25-49. https://czasopisma.uws.edu.pl/conversatorialinguistica/article/view/754