Wpływ wytycznych (procedur, instrukcji, list kontrolnych) na pracę personelu służby inżynieryjno-lotniczej w procesie obsługi samolotów szkolno-treningowych. Wybrane problemy bezpieczeństwa
DOI:
https://doi.org/10.34739/dsd.2024.01.11Słowa kluczowe:
procedury, instrukcje, listy kontrolne, proces obsługi, samolot szkolno-treningowy, bezpieczeństwo lotówAbstrakt
W czasie realizacji procesu obsługi samolotów szkolno-treningowych szczególne zasoby stanowią wyposażenie, potencjał ludzki i finansowy oraz wytyczne dotyczące realizacji procesu, czyli procedury, instrukcje, wymagania techniczne czy listy kontrolne. Celem tego artykułu jest ukazanie znaczenia wytycznych dotyczących procesu obsługi samolotów szkolno-treningowych w zagwarantowaniu bezpieczeństwa lotów. Badania oparto na metodach teoretycznych oraz empirycznych. Przeprowadzone badania empiryczne pozwoliły na poznanie opinii personelu SIL na temat implementowanych wytycznych realizacji obsług samolotów szkolno-treningowych. Część personelu wskazała na potencjalne problemy z nieodpowiednio skonstruowanymi procedurami, niewłaściwą (nieformalną) realizacją obsług przez personel, omijaniem niektórych wymaganych sprawdzeń i testów czy ograniczeniami czasowymi. Przyswojenie procedur oraz instrukcji, a następnie ich skuteczne implementowanie w codziennej pracy na sprzęcie lotniczym ma na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia incydentów lotniczych.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 De Securitate et Defensione. O Bezpieczeństwie i Obronności
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.