Obraz żołnierza polskiego w dobie agresji Rosji na Ukrainę (na wybranych przykładach)
DOI:
https://doi.org/10.34739/dsd.2024.01.05Słowa kluczowe:
bezpieczeństwo, edukacja obronna, społeczeństwo, wojna na Ukrainie, żołnierzAbstrakt
24 lutego 2022 roku rozpoczęta przez Rosję agresja na Ukrainę wywołała istotne zmiany społeczno-polityczne w Polsce. Niniejsze opracowanie analizuje te przemiany, koncentrując się na aspektach społecznych i ich wpływie na polskie społeczeństwo. Szczególną uwagę poświęcono postawom Polaków wobec żołnierzy i wojska, które odgrywają kluczową rolę w kontekście bezpieczeństwa narodowego. Analizowany jest również stosunek społeczeństwa do udziału w szkoleniach wojskowych, obowiązkowej służby wojskowej oraz roli kobiet w siłach zbrojnych. W artykule ukazano także zmiany w systemie szkolenia żołnierzy, obejmujące różne etapy kształcenia wojskowego oraz możliwości poszerzania kompetencji, takie jak program Legii Akademickiej. Przedstawiono też analizę postaw uczestników szkoleń wobec elementów praktycznych i teoretycznych, jak również ogólnej organizacji procesu kształcenia. Ponadto omówiona została rola edukacji obronnej w kształtowaniu postaw obywatelskich oraz przygotowaniu społeczeństwa na wypadek sytuacji kryzysowych, w tym znajomość procedur w warunkach wojny i poziom gotowości obywateli do podejmowania działań obronnych.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 De Securitate et Defensione. O Bezpieczeństwie i Obronności
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.