
 

 
N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l          J u l - D e c  

Agata KRZYWDZIŃSKA 
Uniwersytet Jagielloński1

 

Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych 

Instytut Rosji i Europy Wschodniej  

agata.krzywdzinska@uj.edu.pl 

ORCID 0000-0002-9301-7332 

https://doi.org/10.34739/dsd.2019.02.07 

 

OBRAZ POLSKI W ROSYJSKIEJ TELEWIZJI 

  

ABSTRAKT: Celem artykułu jestanaliza obrazu Polski w państwowej rosyjskiej telewizji 

w kontekście wprowadzenia nowej ustawy dekomunizacyjnej w Polsce. Przedmiotem analizy 

jakościowej są rosyjskie programy informacyjno-publicystyczne poświęcone rozbiórce 

pomników żołnierzy radzieckich w Polsce. Autorka stawia hipotezę o zmianie w przekazywaniu 

informacji i zaostrzeniu narracji medialnej. Zastosowanie analizy zawartości wypowiedzi 

prowadzących i gości pozwoliła na uzyskanie odpowiedzi na temat obrazu Polski i obecnego 

poziomu programów telewizyjnych talk show o charakterze polityczno-społecznym. Wybrane 

programy traktują nie tylko o rozbiórce pomników żołnierzy radzieckich, lecz także poświęcone 

są obecnym relacjom politycznym rosyjsko-polskim. Wnioski, które można wyciągnąć z analizy 

programów to znaczny wzrost nastrojów antypolskich, które wzmagają prowadzący dziennikarze. 

Programy typu polityczne talk show rozpowszechniają w społeczeństwie rosyjskim negatywny 

i stronniczy obraz Polski. 
 

SŁOWA KLUCZOWE: Polska, Rosja, telewizja, programy, wizerunek, analiza jakościowa 

 

 

THE IMAGE OF POLAND IN RUSSIAN TELEVISION 
 

ABSTRACT: The aim of the article is to analyze the image of Poland on Russian state television in 

the context of the introduction of a new decommunization law in Poland. The subjects of 

qualitative analysis are Russian information and journalistic programs devoted to the demolition 

of Soviet soldiers’ monuments in Poland. The author hypothesizes about a change in the provision 

of information and sharpening media narrative. The application of the content analysis of the 

presenters and guests’ statements made it possible to obtain an answer on Poland’s image and 

current level of political and social talk shows. Selected programs deal not only with the 

demolition of monuments to Soviet soldiers but are also devoted to current Russian-Polish 

political relations. The conclusions that can be drawn from the analysis of the programs indicate 

a significant increase in anti-Polish sentiments, intensified by the leading journalists. Political talk 

show programs spread a negative and biased picture of Poland in Russian society. 
 

KEYWORDS: Poland, Russia, television, programs, image, content analysis 

 

  

                                                           
1
 Jagiellonian University; Poland. 



111 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

WPROWADZENIE 

Analiza obrazu Polski została ograniczona tematyczne do kwestii demontażu pomników 

żołnierzy radzieckich, co wiąże się z wprowadzeniem w Polsce ustawy dekomunizacyjnej.  

Pytania badawcze, które postawiła autorka niniejszej publikacji, brzmią następująco:  

1. Jakiej wiedzy merytorycznej dostarcza na ten temat widzom rosyjska telewizja?  

2. Czy jest to wiedza wyczerpująca, czy też selekcyjnie ograniczona filtrem redakcyjno-

politycznym? 

3. Czy dziennikarze i prowadzący audycje telewizyjne zachowują międzynarodowe standardy 

i zasady etyki dziennikarskiej? 

4. Czy dziennikarze i prowadzący audycje telewizyjne starają się zrównoważyć tematykę, 

czy też manipulują informacją?  

5. Jakim językiem posługują się prowadzący?  

Medialny obraz świata nie jest tym samym, co językowy obraz świata. Jak zauważają 

badacze Danuta Kępka-Figura i Paweł Nowak „język nie tylko informuje o rzeczywistości, 

ale i o sposobie myślenia o niej, a zatem to, co otrzymuje odbiorca mediów, to obraz już 

oceniony, przetworzony, konstruowany na bazie jakiegoś doświadczenia kulturowego”
2
.  

Warto zwrócić uwagę na aspekt językowy, a także nazewnictwo programów, co wynika 

z wskazanego doświadczenia kulturowego, a w badanym przypadku z kultury medialnej. 

 

UDZIAŁY W STACJACH TELEWIZYJNYCH 

Poprzedzając analizę jakościową programów należy wyjaśnić kwestię własności medialnej 

stacji telewizyjnych, która bez wątpienia przekłada się na treść merytoryczną programów.  

Głównym nadawcą publicznym i największym holdingiem medialnym w Rosji 

jest Wszechrosyjska Państwowa Telewizyjna i Radiowa Kompania (ros. Всероссийская 

государственная телевизионная и радиовещательная компания – WGTRK)
3
.  Podmiot  

mający status nadawcy ogólnokrajowego istnieje od 14 lipca 1990 roku, kiedy zlikwidowano 

Centralną Telewizję. Jednym z podmiotów zależnych Kompanii jest państwowa stacja „Rassija 

1”(„Россия 1”), która zasięgiem obejmuje 98,5 proc. społeczeństwa rosyjskiego
4
.  

„Piervyj kanał” („Первый канал”) jest siostrzanym konkurentem telewizji „Rassija 1”, ma 

kilku udziałowców
5
 i jednocześnie największy zasięg odbiorców w Rosji (98,8 proc.)

6
. 

Dwadzieścia dziewięć procent udziałów kapitałowych posiada Narodowa Grupa Medialna 

(Национальная Медиа Группа), jedna z najmłodszych grup medialnych w Rosji, istniejąca od 

                                                           
2
 D. Kępka-Figura, P. Nowak, Językowy obraz świata a medialny obraz świata,  „Zeszyty Prasoznawcze” 

Kraków 2006 r., XLIX Nr 1/2. 
3
 http://vgtrk.com/#page/221(27.10.2019). 

4
 https://russia.tv/article/show/article_id/7481/ (28.01.2019). 

5
 https://nm-g.ru/actives/sections.php?ID_BLOCK=1&ID_SECTION=1(27.10.2019). 

6
 http://rucompromat.com/organizations/natsionalnaya_media_gruppa(27.10.2019). 



112 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

2008 roku
7
. Pozostałe udziały w stacji należą w 9,1 proc. do Agencji ITAR TASS, 3 proc. do stacji 

„Ostankino”, bank ВТБ Капитал – 20 proc.; a 38,9 proc. należy do Federalnej Agencji 

ds. Zarządzania Majątkiem Państwowym (Росимущество–Федеральное агентство по 

управлению государственным имуществом). W zarządzie holdingu zasiadają osoby znane 

z prywatnych powiązań z prezydentem Putinem, między innymi przewodnicząca zarządu, 

a wcześniej gimnastyczka artystyczna, Alina Kabajewa
8
. „Piervyj kanał” według danych 

Narodowej Media Grupy ogląda 144 mln widzów
9
. 

 

ANALIZA ZAWARTOŚCI PROGRAMÓW 

Program „Czas pokaże” jest to polityczno-społeczne show emitowane od 2014 roku, 

którego tematyka dotyka bieżących spraw omawianych przez ekspertów: polityków, politologów, 

dziennikarzy
10. Program otrzymał prestiżową nagrodę telewizyjną TEFI w kategorii „Najlepsze 

dzienne talk-show” w październiku 2017 roku11
.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rysunek 1. „Время покажет” – czołówka programu, wydanie 06.07.2017. 

Źródło: Print screen, https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rysunek 2. Jeden z kadrów programu. Pytanie do publiczności  „Jaka 
powinna być odpowiedź na demontaż pomników w Polsce”, Wydanie  06.07.2017. 

Źródło: Print screen, https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88. 

                                                           
7
 https://www.interfax.ru/business/644525 (28.01.2019). 

8
 https://nm-g.ru/holding/ (28.01.2019). Kolorowa prasa rosyjska od 2006 roku sugerowała, że prezydent Putin i 

gimnastyczka są w związku prywatnym.  https://www.allwomens.ru/41876-i-vse-taki-zhenaty-putin-i-kabaeva-

ili-net.html (27.10.2019). 
9
 https://nm-g.ru/actives/ (22.01.2020). 

10
 https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/vypuski (27.10.2019). 

11
 https://tass.ru/obschestvo/4612286 (27.10.2019) 



113 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

 

Rysunek 3. Jeden z kadrów programu. Pytanie do publiczności: 

„Kto zarabia na konflikcie Polski z Rosją”.Wydanie 06.07.2017. 

Źródło: Print screen, https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88 

 

„POLSKA PRZECIWNA POMNIKOM”12 

Konwencja programu jest typowa dla rosyjskiego polityczno-społecznego talk show: 

prowadzący, członkowie rosyjskich partii politycznych, politolodzy, historycy, redaktorzy gazet 

oraz publiczność w studio. Program jest emitowany od września 2014 roku i omawia „sprawy, które 

najbardziej dotykają Rosjan”13
. Show polityczno-społeczne odnotowuje na swoich stronach 

internetowych tzw. ostre chwile
14

 przez co prowadzący rozumieją momenty, w których wymiana 

zdań była bardzo gwałtowna albo dochodziło nawet do przepychanek fizycznych w studio. 

Analizowany trzydziestopięciominutowy program z wypowiedziami gości poprzedził 

materiał filmowy z głosem lektora, wprowadzającym w temat, a informującym o przyjęciu przez 

polski Sejm 22 czerwca (w rocznicę napadnięcia Niemców na ZSRR) noweli o zakazie 

propagowania komunizmu. Uregulowana tym samym została kwestia usuwania m.in. pomników 

Armii Czerwonej
15. Zebrane wypowiedzi nie są całościową transkrypcją programu, niektóre 

informacje były powtarzane wielokrotnie przez gości w programie. Z wybranego odcinka warto 

odnotować niektóre wypowiedzi prowadzącego Anatolija Kuziczewa jako moderatora dyskusji 

i jednocześnie osoby interpretującej historię Polski i Rosji: 

- „Ten program będzie o walce z nami na wszystkich arenach historycznej, politycznej 

i o tym, jak Polska radzi sobie z sowieckim dziedzictwem.”
16

 

- „Po co nam taki kraj, jak Burkino Faso? – „Ja oczywiście wyostrzyłem, Polska to nie 

Burkina Faso.”
17

 

                                                           
12

 Ros. „польша против памятников” wydaniez 06.07.2017. 
13

 https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet (27.01.2020). 
14

 https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/ostrye-momenty, (27.01.2020). 
15

 „Время покажет”[1:15] ; https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88 (28.10.2019). 
16

 Ibidem [ 0:57], (28.10.2019). 
17

 Ibidem [13:08], (28.10.2019). 



114 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

- „To są pomniki ludzi, którzy Was uratowali18” 

Redaktor Anatolij Kuziczew wypowiada się o Polsce ironicznie, nie stara się w ogóle 

zobiektyzować swoich wypowiedzi, stara się natomiast stworzyć przekonanie, że zna jedyną wersję 

prawdy o II Wojnie Światowej. Zaproszeni goście spójnie uzupełniają te wypowiedzi podnosząc 

jeszcze wyżej emocje w show na poziom relacji międzypaństwowych. Stanowiska w tej kwestii są 

różne, nie mniej wszystkie wypowiedzi uderzają w nowo przyjęta ustawę dekomunizacyjną 

w Polsce. 

Nikołaj Charitonow, członek partii komunistycznej KPRF zaproponował odcięcie kontaktów 

pomiędzy Polską a Rosją: „Proponuję zerwać stosunki dyplomatyczne z Polską, zamknąć wszystkie 

kontakty handlowe”19
. 

Igor Korotczenko z Ministerstwa Obrony stwierdził, że to zbyt daleko posunięte działanie, 

które w jego ocenie należy zastąpić innymi metodami nacisku na polskie władze: „Nie ma 

potrzeby zrywać stosunków dyplomatycznych z Polską, ponieważ nie przygotowujemy się 

do wojny z Polską, ale odpowiedzieć należy.”20
 (…)„W Polsce chce się zniszczyć pamięć 

o antyhitlerowskiej koalicji. My możemy wykorzystać metody ‘miękkie’ siłowe”21
 (…) „Należy 

tworzyć prorosyjskie lobby w Polsce”22
. 

Politolog Aleksander Kliukin uznał z kolei wywózkę pomników za najlepsze rozwiązanie 

z punktu widzenia Rosjan: „Ja proponuję pomniki wywieźć z Polski23”. 

W studio wypowiedzi udzielił także przebywający tymczasowo w Rosji polski bloger  

– Tomasz Maciejczuk, który nie był akredytowany przez żadną stację telewizyjną ani tytuł 

prasowy, a jednak wypowiadał się jako polski przedstawiciel mediów: „Podtrzymuję stanowisko 

polskich władz, żeby tych pomników nie niszczyć, a przenosić.”24
 (…) „Pomniki to propaganda 

sowieckiego systemu.
25

 (…) „Ja nie chcę Was oskarżać, wiem, że chodzi o to, że to Wasi 

przodkowie, ojcowie i dziadkowie
26”. 

 Jest to osoba na tyle kontrowersyjna, że w ostatecznie Rosjanie zatrzymali go w 2018 r. 

i wydali zakaz wjazdu do Rosji na 30 lat
27

. 

Należy dodać, że duże emocjonalne zaangażowanie gości jest opłacalne finansowo: według 

informacji telewizji Biełsat.eu zaproszeni uczestnicy otrzymują nawet kilkaset dolarów za udział 

w programie
28

.  

 

                                                           
18

 „Время покажет” [4:50]; https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88 (28.10.2019). 
19

 Ibidem [2:22], (28.10.2019). 
20

 Ibidem [7:10], (28.10.2019). 
21

 Ibidem [8:06], (28.10.2019). 
22

 Ibidem [15:42], (28.10.2019). 
23

 Ibidem [15:11], (28.10.2019). 
24

  „Время покажет”[3:49]; https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88 (28.10.2019). 
25

Ibidem [4:32], (28.10.2019). 
26

Ibidem[4:50], (28.10.2019). Ciekawe opinie na temat blogera i jego działalności możena znaleźć na stronach 

polskiej telewizji https://www.tvp.info/39787455/wszystkie-misje-maciejczuka-opinia 
27

  https://kresy24.pl/chlopiec-do-bicia-z-polski-ma-zakaz-wjazdu-do-rosji-na-30-lat/ (28.10.2019). 
28

 (...) Rosyjskie stacje płacą za występ nawet kilkaset dolarów, zależnie od rangi gościa, https://belsat.eu/pl/ 

news/rosyjska-propaganda-pozera-wlasne-dzieci-i-deportuje-gwiazde-telewizyjnych-seansow-nienawisci/ (30.01.2019). 



115 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

PROGRAM TELEWIZYJNY „60 MINUT”29 

Drugi program poddany analizie treści to laureat nagrody Rosyjskiej Akademii Telewizyjnej 

„TEFI” w kategorii „Polityczno-społeczne talk-show prime-time” (2017). Prowadzący program 

Olga Skabejeva i Jewgienij Popowzostali lauretami nagrody TEFI w kategorii „Prowadzący 

polityczno-społeczne talk show prime-time” w 2017r.
30

. Dziennikarze prowadzą program 

w analogicznej konwencji do programu „Czas pokaże”, ironizując, prześmiewczo omawiając 

tematy związane z Polską, podkreślając jednocześnie dumę z bycia Rosjanami i dziedzictwa 

radzieckiego. Warto dodać, że prowadzący program to małżeństwo, a Olga Skabajeva to druga 

żona Jewgienija Popowa
31

.  

 

Rysunek 4. Kadr z programu telewizyjnego „60 minut” Wydanie 03.07.2017. 

Źródło: Print screen, https://www.youtube.com/watch?v=LLuEi1H0VF0. 

 

 

Rysunek 5. Kadr z programu telewizyjnego „60 minut” Wydanie 03.07.2017. 

Źródło: Print screen, https://www.youtube.com/watch?v=LLuEi1H0VF0. 

 

                                                           
29

 Ros. (60 Минут) na kanale „Россия 1”. 
30

 https://russia.tv/brand/show/brand_id/60851/ (30.01.2019). 
31

 https://capelino.com/yevgeny-popov-his-wife-and-children-personal-life/(30.01.2019). 



116 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

ANALIZA PROGRAMU–„DEKOMUNIZACJA CZY RUSOFOBIA. 

POLSKA DEMONTUJE POMNIKI”32 

Skabajewa i Popow poinformowali na początku programu o zmianach w polskich 

przepisach z 22 czerwca, zgodnie z którymi wszystkie pomniki żołnierzy radzieckich powinny 

być zlikwidowane w ciągu roku
33

. W rosyjskiej Dumie odbyła się już na ten temat pierwsza 

debata, jak uratować pomniki
34

. Skabajewa podkreśliła, że przy wyzwalaniu Polski zginęło około 

600 tysięcy żołnierzy, a liczbę pomników w Polsce szacuje się na około pięćset
35

. Popow 

wtórował współprowadzącej pytając retorycznie, czy niepotrzebnie wyzwolono Majdanek. 

Skabajewa zwracała jednak uwagę, że Polacy mają możliwość wyboru w tej sprawie: „500 

pomników!„Nie jest to totalna rozbiórka. Nie dotyczy grobów, nie dotyczy cmentarzy. Każdy 

oddzielny region, województwo może oprotestować tę rozbiórkę.”
36

 

Zebrani goście w studio odpowiadali bardzo emocjonalnie, jak przystało na talk show 

i wymyślając rozwiązania krańcowe w tej sprawie. Igor Szyszkin, zastępca przewodniczącego 

Instytutu Krajów WNP dopuścił nawet możliwość rewizji granicy suwerennej Polski: „Konieczne 

jest oprócz sankcji ekonomicznych, poddać w wątpliwość legitymizację, oficjalnie, zachodniej 

granicy Polski
37

.  

Oleg Niłow, wiecprzewodniczący partii „Sprawiedliwa Rosja” wytknął polskim 

parlamentarzystom braki w ustawie, choć nie ma do tego żadnego prawa. Mimo to postarał się 

narzucić rosyjskim widzom jakiś punkt widzenia o problemach Polski z Ukrainą, nie wspominając 

o problemach Rosji ze swoimi sąsiadami:  

Będziemy się jeszcze zwracać do posłów, do kierownictwa kraju, dopóki jeszcze ustawa nie 

jest podpisana. Jest jeszcze prezydent, który myśli, czy podpisać czy zawetować. Mamy 

nadzieję na sumienie polskiego narodu, na oczach którego dokonuje się takie cyniczne 

szydzenie z pamięci. Prosimy nie dopuszczajcie do tego, żeby walczyć z grobami żołnierzy, 

którzy zginęli za wolność.(…) Chciałbym zapytać, dlaczego w tej ustawie o dekomunizacji 

nie ma zakazu dla banderowskiej UPA. Przecież oni zniszczyli ponad 100 tysięcy Polaków 

na Wołyniu.   

Jedyną wypowiadającą się osobą w programie w tonie propolskim jest – Grigorij Amnuel, 

reżyser, dyrektor Klubu „Międzynarodowegu Dialogu”, który odwiedzał Polskę i polskie 

uniwersytety
38

.Komentował: „Sowieckie pomniki są następstwem okupacyjnego sowieckiego 

reżimu w Polsce”
39

. 

 

  

                                                           
32

 Ros. „Польша сносит памятники. Декоммунизация или русофобия?” 03.07.2017. 
33

  „Польша сносит памятники” [5:48], https://www.youtube.com/watch?v=UbLt8NzTuos (30.01.2019). 
34

 Ibidem [5:23], (30.01.2019). 
35

 Ibidem [5:32], (30.01.2019). 
36

 Ibidem [5:32], (30.01.2019). 
37

 Ibidem [29:42], (30.01.2019). 
38

 Grigorij Amnuel był gościem Instytutu Rosji i Europy Wschodniej UJ w Krakowie. 
39

 „Польша сносит памятники”  [29:42] , https://www.youtube.com/watch?v=UbLt8NzTuos (30.01.2019). 



117 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

ANALIZA PROGRAMU TELEWIZYJNEGO – 

„NIEDZIELNY WIECZÓR Z WŁODZIMIERZEM SOŁOWJEWYM”40 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rysunek 6.Czołówka programu„60 minut” 

Żródło: „ВоскресныйвечерсВладимиромСоловьевым” https://www.youtube.com/ 

watch ?time_continue=86&v=mYXCfRPpNRs. 

 

To kolejny program typu polityczno-społeczne talk show z udziałem licznych gości 

i widowni. Niedzielny wieczór z  Włodzimierzem Sołowjewym otrzymał nagrodę  TEFI 

w kategorii „Przeprowadzający wywiad” („Интервьюер”) w 2017 r. Z pewnością show ma 

charakter autorski. Redaktor Sołowjow wydaje się być bardzo pewny siebie i nieomylny 

w swoich interpretacjach relacji polsko-rosyjskich. Niestety, jego wykształcenie nie predestynuje 

go do tego w żaden sposób: jest doktorem nauk ekonomicznych i absolwentem moskiewskiego 

Instytutu Stali i Stopów41. Przekonanie Sołowjowa o swojej nieomylności znalazło odbicie 

w wywiadzie udzielono dla „Polit.ru” w 2005 roku, w którym stwierdził, że jest geniuszem: 

„Jestem głęboko przekonany, że jestem geniuszem42
. 

Program poświęcony pomnikom rozpoczyna wprowadzenie o ustawie dekomunizacyjnej 

w Polsce. Sołowjow określa to wirusem antysowieckim, który przyjmuje antyrosyjski charakter43
. 

Przekrój tematyczny programu jest bardzo szeroki, bardzo burzliwa dyskusja obejmuje nie 

tylko likwidację pomników, ale historyczne i najnowsze stosunki polsko-rosyjskie. Należy dodać, 

że goście programu Sołwjowa, to osoby w starszym wieku, co pozwala prowadzącemu na 

uzyskiwanie emocjonalnych wypowiedzi z resentymentem do Związku Radzieckiego. 

Redaktor zastanawiał się nad źródłami nienawiści do Rosjan „genetyczna czy 

historyczna?”44, nie mniej bardziej przywiązał wagę nie do pomników, a obecności amerykańskich 

wojsk w Polsce. Sołowjow dawał jednocześnie wyraz nienawiści do Ameryki, chciał ośmieszyć 

                                                           
40

 Ros. „Воскресный вечер с владимиром соловьевым” na kanale „Россия 1”. 
41

 Wywiad radiowy W. Sołowjowa, https://www.youtube.com/watch?v=rzR69ZYBlYU&t=1h22m4s (27.01.2020)  . 
42

 Владимир Соловьев: Я глубоко убежден, что я – гений, https://polit.ru/article/2005/04/25/solovev/ (27.01.2020). 
 Снос советских памятников в Польше. ВечерсСоловьевымот01.08.2017 Часть 2, [0:50], 
https://www.youtube.com/watch?time_continue=86&v=mYXCfRPpNRs, (27.01.2020). 
44

 Ibidem [12:01], (27.01.2020). 



118 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

decyzje suwerennego kraju i jego obywateli: „Kiedy radziecki żołnierz zabija nazistę, okazuje się, 

że on okupuje  Polskę, a gdy Amerykanie wkładają pieniądze w Polskę, to dają możliwość powrotu 

Polsce do historycznych korzeni”45
.  

Aleksander Sytin, przewodniczący Centrum Politycznych Badań nad krajami Północnej 

i Wschodniej Europy nie zgodził się z prowadzącym w tej ocenie, przyznając jednocześnie, że 

Rosja od zawsze chciała wpływać na Polskę, ale Polacy są narodem pamiętliwym: „Polska jest 

suwerennym krajem i  może wprowadzić prawo rozbiórki pomników.”
46

 (…) „W Polsce jest taka 

warstwa pamięci, która (..) nie pozwoli nigdy dobrze odnosić się do Rosji.”
47

 (…) „Rosja zawsze 

chciała przynajmniej w minimalnym stopniu kontrolować Polskę
48

”. 

Druga warta odnotowania wypowiedź prof. Siergieja Czerniakowskiego, z Katedry Historii 

i Teorii Polityki MGU w Moskwie przenosi z kolei uwagę widzów programu na szerszą 

arenę geopolityczną porównując relacje polsko-rosyjskie z relacjami polsko-amerykańskimi. 

Czerniakowski przypomina, że w Polsce dominuje antysowietyzm i antyrusizm, natomiast nic nie 

wspomina o własnym kraju i antypolonizmie:  

Polska stara się przed Zachodnią Europą wystąpić jako kraj walczący z rosyjską agresją, 

a przed USA podnieść swoje akcje jako silny kraj, który jest w stanie przeciwstawić się 

„Starej Europie”. Jest to antysowietyzm i antyrusizm jednocześnie. Polska uważa się za 

spadkobierczynię idei Piłsudskiego
49

.  

 

PODSUMOWANIE ANALIZY PROGRAMÓW 

Zaprezentowane rosyjskie programy telewizyjne typu talk-show traktują nie tylko 

o rozbiórce pomników żołnierzy radzieckich, lecz także poświęcone są relacjom politycznym 

rosyjsko-polskim. Z punktu widzenia rosyjskiego widza konstruują wyraźny obraz Polski  

– państwa całkowicie rusofobicznego lub o rusofobicznej histerii. Goście w studio starają się 

w swoich wypowiedziach stworzyć wręcz ramy myślenia o Polsce: wytykają Polakom naiwność 

w kontaktach z Amerykanami, płacenie wysokich składek do NATO i obecność wojsk 

amerykańskich w Polsce. Nazywanie Polski „poligonem NATO” brzmi jak hipokryzja 

w kontekście ćwiczeń wojskowych i stałych baz, które mają Rosjanie poza granicami swojego 

kraju (m.in. Armenia, Tadżykistan, Kirgistan i inne kraje).  

Goście zaproszeni do programów o formule show mają na celu ukierunkować myślenie 

Rosjan i interpretować historię w rosyjskim duchu. Selekcja „specjalistów” w określonych 

obszarach pozwala na uzyskanie takiego efektu. Zaznaczyć trzeba, że  „eksperci” uzyskują 

gratyfikację finansową, dzięki czemu chętnie występują i angażują się emocjonalnie. To z kolei 

przekłada się na ich popularność i rozpoznawalność. W rezultacie te same osoby występują ciągle 

                                                           
45

„Снос советских памятников в Польше. Вечер с Соловьевым”, [1:26] https://www.youtube.com/ 

watch?time_continue=86&v=mYXCfRPpNRs (27.01.2020). 
46

 Ibidem [14:50], (27.01.2020). 
47

 Ibidem [13:19], (27.01.2020). 
48

 Ibidem [16:37], (27.01.2020). 
49

 Ibidem [1:26], (27.01.2020). 



119 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

w kilku programach typu talk show (np. nie wspominany wcześniej politolog Siergiej Kurginjan 

czy Jewgienij Satanowski). Wspólną cechą łączącą te osoby jest silna nienawiść do Polski, często 

o podłożu osobistym. Politolog i jednocześnie twórca ruchu nacjonalistycznego 70-letni Siergiej 

Kurginjan wypomina Polakom śmierć rodziców swoich przyjaciół w polskich obozach 

w 1920 roku
50

. Z kolei Jewgienij Satanowski, szef ośrodka naukowego Instytut Bliskiego 

Wschodu 20 stycznia 2020 roku w programie Sołowjowa nagle oznajmił rosyjskim widzom, że 

Stalin „miał rację” wydając rozkaz rozstrzelania polskich jeńców wojennych w Katyniu
51

. 

Satanowski podobnie jak Sołowjow ma wykształcenie ekonomiczne
52

. Wśród jego publikacji  

dostępnych na Internecie znajdują się m.in. „Gospodarka Izraela w l.90-tych (1999 r.), 

„Globalizacja terroryzmu i jego konsekwencje” (2001 r.) i inne publikacje dotyczące obszaru 

Bliskiego Wschodu.  W programie Sołwojowa wystąpił w roli  „specjalisty” ds. mordu polskich 

oficerów. Satanowski chwaląc mord polskich oficerów zdyskredytował się naukowo do najniższego 

stopnia, a urósł do rangi wielkiego polonofoba. W ocenie widzów zagranicznych takie osoby 

to pseudoeksperci, którzy nie tylko nie mają wiedzy merytorycznej, wypełniają po prostu 

czas antenowy i dążą do wzrostu nastojów nacjonalistycznych lub antypolskich w Rosji. 

Antypolonizm takich „specjalistów” przekłada się natomiast na negatywny odbiór Polski 

w rosyjskim społeczeństwie i wzmaga wrogość pomiędzy narodami. 

Warto odnotować, że obecnie w niewielkim stopniu przebijają się w wybranych programach 

głosy Rosjan, którzy w Polsce mieszkali i mają przyjaciół z Polski. Obarczają oni winą za obecne 

stosunki polsko-rosyjskie rządzących, a nie zwykłych obywateli
53

. W materiałach filmowych 

włączonych do programów zapraszani są wyłącznie Polacy, którzy dbają o pomniki radzieckie i nie 

zgadzają się z polityką władz polskich
54

. W wybranych programach talk show widoczna jest 

nierównowaga ilościowa: gości z Polski reprezentuje jedna lub bardzo rzadko dwie osoby, którzy 

nie są związani  na stałe z żadną stacją tv lub tytułem prasowym). Bardzo rzadko Polskę 

reprezentuje akredytowany dziennikarz z Polski, zdarzają się również programy, w których nie 

uczestniczy żaden Polak ani Polka. Biorąc pod uwagę aspekt finansowy, czyli pieniądze 

uzyskiwane za uczestnictwo, można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że i tak żaden 

akredytowany dziennikarz z Polski nie zostałby zaproszony do programów talk show, a jeśli 

nawet, to i tak prowadzący nie dopuściliby go do głosu. Przerywanie wypowiedzi uczestnikom 

spoza Rosji (głównie USA i Ukrainy), wielokrotne powtarzanie pytań („Czy na pewno Pan 

zrozumiał?), wtrącanie wypowiedzi innych uczestników z Rosji i głośne oklaski gwarantują 

prowadzącym w pełni subiektywny program. Subiektywizm przechodzi już w rosyjskich 

                                                           
50

 Судите сами. "Москва-Варшава: 400 лет не вместе? (7:45 sek.) (27.01.2020). 
51

 Jak rosyjska propaganda „zamykać wstrętne gęby” pomaga; https://belsat.eu/pl/news/jak-rosyjska-

propaganda-zamykac-wstretne-geby-pomaga (27.01.2020). 
52

 Rosyjski komentator polityczny chwali Stalina za mord w Katyniu https://www.tvp.info/46309610/rosyjski-

komentator-polityczny-chwali-stalina-za-mord-w-katyniu (27.01.2020. 
53

 „Снос советских памятников в Польше. Вечер с Соловьевым от 01.08.2017 Часть 2, [32:54] (31.01.2020). 
54

„Время покажет”[ 27:40] ; https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88 (31.01.2020). 



120 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

podręcznikach dziennikarstwa do historii, co odnotowała jedna z głównych prokremlowanych 

dziennikarek Margerita Simonian, redaktorka stacji telewizyjnej „Russia Today”
55

. 

Odpowiadając na pytanie badawcze dotyczące zachowania prowadzących należy 

podkreślić, że redaktorzy nie starają się zrównoważyć tematyki, ujawniają swoje zaangażowanie 

polityczne zgodne, subiektywnie przedstawiają historię lub atakują polską politykę. Nic 

dziwnego, skoro udziałowcami stacji, w których pracują prowadzący jest państwo rosyjskie lub 

widoczne są powiązania biznesowo-towarzyskie z zarządem Narodowej Grupy Medialnej. 

Dziennikarze niczym służbiści realizują w swoich programach bieżącą linię polityczną Kremla 

nie zamierzając nawet zagłębiać się w inny punkt widzenia. Styl Sołowjowa szczególnie 

wyróżnia ironia, prześmiewczość i autorytarne narzucanie swojego punktu widzenia. Program 

współprowadzony przez Olgę Skabajewą i Jewgienija Popowa cechuje dynamizm i nowoczesne 

studio, co z pewnością przyciąga telewidzów, ale w zachowaniu dziennikarzy uwidacznia się 

stronniczość i  selektywność w doborze pytań. Język, którym posługują się prowadzący ma na 

celu wzmocnienie argumentacji gości – Rosjan, uzupełnienie ich koncepcji silnie antypolskich. 

Na kolejne pytanie badawcze, dotyczące wiedzy merytorycznej, którą można uzyskać 

z wybranych programów telewizyjnych, można odpowiedzieć następująco: rosyjskie programy 

przekazują swoim widzom selektywny punkt widzenia historii i współczesnej polityki, punkt 

prorosyjski i ograniczony filtrem redakcyjno-politycznym. Wiedzy merytorycznej nie można 

uczyć się na programach o formule show, ponieważ ten gatunek telewizyjny na celu 

wypromować prowadzących, uczynić wybrane osoby rozpoznawalnymi i utrzymywać wysoką 

oglądalność. Do rosyjskich programów poświęconych Polsce powinni być zapraszani naukowcy 

(historycy, politolodzy, językoznawcy) zajmujący się tematyką polską, ale z uwagi na ich 

potencjalne polonofilstwo z pewnością takiego zaproszenia nie otrzymają. Wiedza, którą 

otrzymują rosyjscy telewidzowie jest w małym stopniu informacyjna, newsowa, bardzo 

publicystyczna, ale na pewno niewyczerpująca, bo nie uwzględnia innej perspektywy niż 

rosyjskiej. Programy typu talk show rozpowszechniają w społeczeństwie rosyjskim negatywny 

i stronniczy obraz Polski i na pewno nie poprawiają wzajemnych stosunków sąsiedzkich. 

 

BIBLIOGRAFIA 

Kępka-Figura D., Nowak P. 2006 r, „Językowy obraz świata a medialny obraz świata”.  Zeszyty 

Prasoznawcze” XLIX Nr ½. 

О компании, http://vgtrk.com/#page/221 [O kompanii, http://vgtrk.com/#page/221]. 

О телеканале, https://russia.tv/article/show/article_id/7481/ [O telekanale, https://russia.tv/ 

article/show/article_id/7481/]. 

Первый канал – cамый популярный телеканал страны, https://nm-g.ru/actives/ 

sections.php?ID_BLOCK=1&ID_SECTION=1  [Pervyj kanal – samyj populjarnyj 

telekanal strany, https://nm-g.ru/actives/sections.php?ID_BLOCK=1&ID_SECTION=1]. 

                                                           
55

 «Не собираюсь делать вид, что я объективная» („Nie zamierzam udawać, że jestem obiektywna” – tł. aut.) 

https://lenta.ru/articles/2013/03/07/simonyan/ (27.01.2020). 



121 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

Национальная Медиа Группа, http://rucompromat.com/organizations/natsio 

nalnaya_media_gruppa [Natsional’naja Media Gruppa, http://rucompromat.com/ 

organizations/natsionalnaya_media_gruppa]. 

"Национальная медиа группа" и ВТБ купили "СТС медиа", 

https://www.interfax.ru/business/644525 [„Natsional’naja media gruppa” i VTB kupili 

„STS media”, https://www.interfax.ru/business/644525]. 

И все-таки женаты Путин и Кабаева или нет?, https://www.allwomens.ru/41876-i-vse-taki-

zhenaty-putin-i-kabaeva-ili-net.html  [I vse-taki zhenaty Putin i Kabaeva Ili net?, 

https://www.allwomens.ru/41876-i-vse-taki-zhenaty-putin-i-kabaeva-ili-net.html]. 

Выпуски, https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/vypuski [Vypuski, https://www.1tv.ru/ 

shows/vremya-pokazhet/vypuski].  

Программы "Своя игра", "Время покажет" и "Военна ятайна" завоевали ТЭФИ, 

https://tass.ru/obschestvo/4612286 [Programmy „Svoja igra”, „Vremja pokazhet” 

i „Voennaja tajna” zavoevali TEFI, https://tass.ru/obschestvo/4612286]. 

60 минут. Декоммунизация или русофобия? Польша сносит памятники Красной Армии. 

От 03.07.2017, https://www.youtube.com/watch?v=UbLt8NzTuos [60 minut. 

Dekommunizatsija ili rusofobija? Pol’sha snosit pamjatniki Krasnoj Armii. Ot 03.07.2017, 

https://www.youtube.com/watch?v=UbLt8NzTuos]. 

Снос советских памятников в Польше. Вечер с Соловьевымот, 01.08.2017, 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=86&v=mYXCfRPpNRs [Snos sovetskikh 

pamjatnikov v Pol’she. Vecher s Solov’evymot, 01.08.2018, https://www.youtube.com/ 

watch?time_continue=86&v=mYXCfRPpNRs]. 

Польша против памятников. Время покажет. Выпускот, 06.07.2017, 

https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88 [Pol’sha Protiv pamjatnikov. Vremja 

pokazhet. Vypuskot, 06.07.2017, https://www.youtube.com/watch?v=C5wcNOoqE88]. 

Jak rosyjska propaganda „zamykać wstrętne gęby” pomaga, https://belsat.eu/pl/news/jak-

rosyjska-propaganda-zamykac-wstretne-geby-pomaga. 

Национальная Медиа Группа, https://nm-g.ru/actives/ [Natsional’naja Media Gruppa, 

https://nm-g.ru/actives/]. 

Владимир Соловьев: Я глубоко убежден, что я – гений, https://polit.ru/article/2005/ 

04/25/solovev/ [Vladimir Solov’ev: Ja gluboko ubezhden, chto ja – genij, 

https://polit.ru/article/2005/04/25/solovev/]. 

Острые моменты,  https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/ostrye-momenty [Ostryje 

momenty, https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet/ostrye-momenty]. 

Выпуски,  https://www.1tv.ru/shows/vremya-pokazhet [Vypuski, https://www.1tv.ru/shows/ 

vremya-pokazhet]. 

Полный контакт с Владимиром Соловьевым (07.03.18). Полная версия, https://www.you 

tube.com/watch?v=rzR69ZYBlYU&t=1h22m4s [Pol’nyj kontakt s Vladimirom 

Solov’evym (07.03.18). Pol’naja versija, https://www.youtube.com/ watch?v=rzR69ZYBl 

YU&t=1h22m4s]. 

Судите сами. "Москва-Варшава: 400 лет не вместе?",  https://www.youtube.com/ 

watch?v=ptRacnTqS0E [Sudite sami. „Moskva-Varshava: 400 let ne vmeste”?]. 



122 

 

N r 2 ( 5 ) / 2 0 1 9        d e s e c u r i t a t e . u p h . e d u . p l              J u l - D e c  

Азар Илья. Не собираюсь делать вид, что я объективная, https://lenta.ru/articles/2013/ 

03/07/simonyan/ [Azar Il’ja, Ne sobirajus delat’ vid, chto ja ob’ektivnaja,  

https://lenta.ru/articles/2013/03/07/simonyan/]. 

Rosyjski komentator polityczny chwali Stalina za mord w Katyniu https://www.tvp.info/ 

46309610/rosyjski-komentator-polityczny-chwali-stalina-za-mord-w-katyniu. 

Yevgeny Popov: his wife and children, personal life https://capelino.com/yevgeny-popov-his-

wife-and-children-personal-life/. 

 

  


