Zmiany w kompetencjach komunikacyjnych adolescentów jako skutek nauczania zdalnego w czasie pandemii koronawirusa na przykładzie uczniów ze szkół podstawowych w gminie Komorniki

Autor

  • Sonia Sadowska Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa z siedzibą w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.34739/clg.2024.16.06

Słowa kluczowe:

pandemia COVID-19, adolescenci, izolacja równieśnicza, kompetencje komunikacyjne

Abstrakt

The COVID-19 pandemic, which began in early 2020, has forced all of us to change our previous functioning in almost all walks of life. To minimise the risk of contracting the virus, the government introduced a variety of restrictions aimed at limiting social contact. One of them was a change in the organisation of the operation of educational institutions and the need to switch to a remote mode of teaching. Although the decision seemed right at the time, to this day, we still see its effects among adolescents, among others. Adolescence is a special developmental stage, during which an incredibly important role is played by peer relationships, and the epidemic situation in this lockdown effectively prevented its proper maintenance, resulting in a number of negative consequences. The article shows the results of a study of communicative competence, which was precisely one of the areas whose level had changed from before the pandemic. The research used an online survey of 35 people who work on a daily basis in elementary schools in Komorniki municipality. Analysis of the data allows us to conclude that, according to respondents' observations, the stock of communication skills among adolescents has deteriorated. In most cases, this occurred regardless of gender and age. The competencies whose decline was noticed most often included active listening, kindness, caring, and openness, as well as empathy, expressing oneself in written works and public spe-aking. Vocabulary also declined. Improvement, however, was noted in such resources as expressing one's emotions, needs, and opinions, as well as assertiveness and influencing the interlocutor.

Pobrania

Statystyki pobrań niedostępne.

Bibliografia

Literatura

Arystoteles (1996): Dzieła wszystkie, t. 5, Etyka nikomachejska, Księga IX, 1169b, tłum. D. Gromska.

Bee H. (2004): Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa.

Brown B., Mory M., Kinney D. (1994): Casting adolescent crowds in a relational perspec-tive: Caricature, channel, and context, w: Personal relations hips during adolescence, eds. G. Adams, T. Gullotta, R. Montemayor, London, s. 122–167.

Erikson E.H. (2004): Tożsamość a cykl życia, Warszawa.

Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E. (2014): Opieka i wychowanie. Wczesna faza dora-stania. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania, Warszawa.

Grochowalska M. (2009): Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym, Kraków.

Hymes D. (1980): Socjolingwistyka i etnografia mówienia, w: Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa.

Krauze-Sikorska H., Klichowski M. (2013): Świat Digital Natives. Młodzież w poszukiwaniu siebie i innych, „Psychologia i Pedagogika” nr 177, Poznań.

Kuracki K., Ligęza E., Tempczyk-Nagórka Ż. (2022): Rozwijanie zasobów psychospołecznych uczniów, rodziców i nauczycieli w kontekście działań szkoleniowo-warsztatowych Programu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, w: Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w polskiej szkole w sytuacji pandemii i postpandemii. Od wsparcia online po zmiany offline red. K. Kuracki, Ż. Tempczyk-Nagórka, Toruń, s. 120–135.

Makieła B. (2006): Komunikacja interpersonalna w nauczaniu podstaw przedsiębiorczości – propozycje ćwiczeń, w: Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki, red. Z. Zioło, T. Rachwał, „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 2, Warszawa–Kraków, s. 287–289.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2006): Psychologia poznawcza, Warszawa.

Oleszkiewicz A., Senejko A. (2014): Okres dorastania, w: Psychologia rozwoju człowieka, red. J. Trempała, Warszawa, s. 259–286.

Osuch W. (2011): Kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej w dobie postępujących procesów globalizacji, „Przedsiębiorczość – Edukacja”, s. 333–346.

Przybysz M. (2021): Młodzież w sieci w czasie pandemii. Diagnoza, problemy, wyzwania. „Media Biznes Kultura” 2(11), s. 97–108.

Rachwał M.M., Rachwał T. (2006): Wartości moralne podstawą prawdziwego sukcesu menedżera, w: Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki, red. Z. Zioło, T. Rachwał, „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 2, Warszawa– –Kraków.

Wang M.-T., Scanlon C.L., Del Toro J., Qin X. (2023): Adolescent psychological adjustment and social supports during pandemic-onsetremote learning: A nationalmulti-wavedaily-diary study, ”Development and Psychopathology” 35(5), s. 2533–2550.

Żurakowski F. (2002): Podstawy przedsiębiorczości. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Zakres podstawowy, Kielce.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-27

Numer

Dział

Studia i Rozprawy

Jak cytować

Zmiany w kompetencjach komunikacyjnych adolescentów jako skutek nauczania zdalnego w czasie pandemii koronawirusa na przykładzie uczniów ze szkół podstawowych w gminie Komorniki. (2024). Conversatoria Linguistica, 16. https://doi.org/10.34739/clg.2024.16.06